Organisatie - 1 januari 1970

Ben en Jerry willen het ijs redden

De mannen achter het bekende Amerikaanse ijsmerk Ben&Jerry’s hebben zich opgeworpen als redders van de poolkappen. Onder het motto ‘Take it from two ice cream guys, when it’s melted, it’s ruined!’ roepen ze jongeren op om klimaatambassadeur te worden en om workshops te volgen op de Noordpool.

Dinsdag 13 september trok het team van Ben&Jerry’s met een grote zilverkleurige Amerikaanse caravan door Wageningen om studenten te werven. In de caravan konden studenten meer te weten komen over het project dat de ijsfabrikanten samen met de Nederlandse poolreiziger Marc Cornelissen en het Wereld Natuurfonds hebben opgezet. Doel is om jongeren campagne te laten voeren tegen de belangrijkste oorzaak van klimaatverandering; de uitstoot van broeikasgassen door de industrie. De ijsfabrikanten vinden dat bedrijven een leidende rol moeten nemen in het terugdringen van die uitstoot.
Jongeren die mee willen doen, kunnen zich bij het project aanmelden. Uit de aanmeldingen worden zes jongeren geselecteerd, drie uit Nederland en drie uit het Verenigd Koninkrijk, die een korte opleiding krijgen over klimaat en marketing, onder meer op de Noordpool. De smeltende poolkappen moeten de jonge klimaatambassadeurs inspireren om hun boodschap verder te verspreiden.
Dinsdag meldden zich zeven Wageningse studenten aan voor de colleges op de Noordpool. Voor degenen die niet worden geselecteerd organiseert het Climate Change College op 1 december de conferentie CO2005 met aansluitend een feest in de Rotterdamse discotheek Nighttown. Aanmelden kan nog tot 10 oktober via www.climatechangecollege.org. / JH

Re:ageer