Behoefte aan andere opzet jaaropening

Er is behoefte aan een andere opzet van de Opening Academisch Jaar, met meer ruimte voor debat met de hoofdspreker. Directeur Marc Lamers van Corporate Communicatie is bereid hierover na te denken.
Roelof Kleis

© Guy Ackermans

Dat is de uitkomst van een nagesprek over de ophef die begin deze maand ontstond rond de keynote speech van de Britse auteur en ‘klimaatoptimist’ Matt Ridley bij de jaaropening. Het gesprek vond woensdagmiddag plaats in Impulse. Een handvol studenten en één medewerker, universitair docent Ynte van Dam, waren gekomen om met een delegatie van Corporate Communicatie in gesprek te gaan. Geen van de ondertekenaars van de protestbrief tegen de komst van Ridley was aanwezig.

Dat Ridley een podium kreeg, was volgens de aanwezigen niet het probleem. Wel dat er geen of te weinig ruimte voor weerwoord was. Op dat punt zou je best kunnen nadenken over een andere opzet met meer ruimte voor debat, zegt communicatiedirecteur Lamers. Wat betreft Ridley komt dat weerwoord er mogelijk alsnog. Woordvoerder Simon Vink en Lamers omarmden het idee van docent Ynte van Dam om een special issue van een tijdschrift – bijvoorbeeld Vork of NJAS – te wijden aan de rede van Ridley. Wageningse wetenschappers zouden daarin kunnen reflecteren op Ridleys beweringen.

Lees ook: