Beelden op de Berg naar campus

Beelden op de Berg komt naar de campus. De 11-de editie van de kunstmanifestatie, die in 2018 plaatsvindt, krijgt een ‘dependance’ op campus De Born.
Roelof Kleis

Dat zijn de organisatie van BodB en de Raad van Bestuur van Wageningen UR overeengekomen. In 2018 bestaat de universiteit honderd jaar. Een mooie aanleiding vindt voorzitter Herman Eijsackers van BodB om samen met de eeuweling op te trekken. ‘De combinatie Arboretum, beeldbepalend voor de Landbouwhogeschool van honderd jaar geleden, en de campus, het beeld van nu, is voor de hand liggend.

In overleg met de RvB kwam het idee van een dubbeltentoonstelling op tafel. De voorlopige werktitel is volgens Eijsackers ‘Eeuwig Jong’. Een idee is volgens Eijsackers om ook de bestaande kunst op de campus en hun makers bij het evenement te betrekken. ‘Bijvoorbeeld door nieuwe en jonge kunstenaars te koppelen aan oude kunstenaars zoals Herman de Vries.’ De zoektocht naar een curator is in volle gang.

Op de foto de sculptuur Batara van Anne Holtrop. Het betonnen paviljoen maakte onderdeel uit van de laatste Beelden op de Berg die in het teken stond van (Re)Source, over authenticiteit en manipulatie. Het beeld werd later aangekocht door Wageningen UR en staat nu op de campus bij de vijver achter Zodiac.