Wetenschap - 24 mei 2013

Bedrijven bestrijden verborgen honger

tekst:
Joris Tielens

Samen met het bedrijfsleven gaat Wageningen UR de verborgen honger in Afrika en Azie bestrijden. De focus ligt op beter voedsel.

AIM_logo.jpg
Veel mensen in Afrika en Azië hebben op zich best genoeg te eten. Het probleem is de kwaliteit van wat ze eten: het voedsel bevat onvoldoende micronutriënten, wat leidt tot kindersterfte, dwerggroei en ziektes. Het Amsterdam Initiative against Malnutrition (AIM), een Nederlandse alliantie van bedrijven en ontwikkelingsorganisaties waar ook Wageningen UR aan deelneemt, wil daar iets aan doen. Deze week zijn tien van die projecten gepresenteerd. De aanpak past in het nieuwe beleid van minister Ploumen, waarin Nederlandse bedrijven een grote rol spelen. Bedrijfsleven en het ministerie van Buitenlandse zaken steken elk elf miljoen euro in AIM. Daarmee is het een van de grotere publiekprivate samenwerkingen in de ontwikkelingssamenwerking.
Geschikte rassen
Inge Brouwer, onderzoeker bij de Divisie voeding voor de mens: 'Vroeger gingen veel projecten alleen over voeding, bijvoorbeeld supplementen met vitamine A uitdelen. Los daarvan waren er projecten om de landbouwproductie te verhogen. In AIM brengen we landbouw en voeding samen en zorgen we voor meer productie van gezond voedsel.' Het gaat bijvoorbeeld om het promoten van gezondere groenten onder boeren in Oost Afrika. Zaadveredelaar Rijk Zwaan heeft al een productiebedrijf in Tanzania om lokaal geschikte rassen te veredelen. Brouwer gaat onder meer helpen met het kiezen van gewassen met de benodigde micronutriënten.
Spar
Onderzoekers van Food and Biobased Research gaan een manier zoeken om groenten te drogen zodat ze langer houdbaar zijn. In een ander project gaat supermarktketen Spar in Zuid Afrika haar lokale supermarkten omtoveren tot centra voor gezonde voeding, vertelt Klaas de Vries, die vanuit CDI meeschreef aan verschillende voorstellen binnen AIM. Lokale groentetelers gaan hun groenten via de supermarkten verkopen. Het verkoopnetwerk van Spar zorgt ervoor dat de voedselproductie beter verdeeld wordt, waardoor voedselverspilling afneemt.
Grote schaal
AIM mikt op marktgerichte oplossingen. Wageningen UR gaat onderzoeken of de business cases op grotere schaal uitgevoerd kunnen worden. Dat levert bedrijven als DSM en Unilever, die meefinancieren, mogelijk een nieuwe afzetmarkt op van voedingssupplementen. 'Voor de bedrijven is dit geen maatschappelijk verantwoord ondernemen', zegt Brouwer, 'maar de kern van hun bedrijfsvoering. Er is veel kritiek op samenwerking met bedrijven, ook in Wageningen, maar in dit geval is er veel te winnen met deze samenwerking. Internationaal oogst AIM veel bewondering, het is echt uniek in de wereld dat de overheid hier in investeert.'

Re:ageer