Organisatie - 24 april 2014

Barst de universiteit uit zijn voegen?

De universiteit maakt een groeispurt door. In de afgelopen jaren nam het aantal studenten snel toe, en de komende vijf jaar komt daar nog eens 50 procent bij. Wat gebeurt er met de kwaliteit van het onderwijs en de sfeer in het studentenleven als er straks zo veel studenten zijn?

Foto: Nieuwbouw op de campus: Helix.


Emilie Scheggetman

Bachelor Biologie

‘Het is natuurlijk goed nieuws voor de universiteit dat ze zo hard groeit, maar dat moet wel goed worden opgevangen door voldoende faciliteiten te bieden. Er wordt gelukkig weer gebouwd op de campus, dat moet vooral blijven gebeuren. Zoals er ook meer kamers moeten komen.  Een vriendin van mij heeft tig keer in tijdelijke kamers gewoond voordat ze bij Idealis terecht kon, dat wordt straks natuurlijk nog veel erger. Ook zouden colleges via de computer gegeven kunnen worden, maar ik weet niet of dat een goed idee is. Practica kun je natuurlijk niet online doen.’

Majed AlMuhanna

Master Food Safety, Saoedi-Arabië

‘Groei is goed, dat betekent dat er meer studenten geaccepteerd kunnen worden. Maar de klassen zijn al behoorlijk vol. Ik vind het belangrijk om een goede relatie te hebben met mijn professor en mijn supervisor, dat wordt straks moeilijk. En het is onmogelijk om de kwaliteit die je nu aan tien studenten biedt, ook te behouden bij dertig studenten. Ook zijn we nu een kleine stad waar iedereen elkaar kent. Ik denk dat er mensen buiten de boot gaan vallen als de studentenaantallen veel groter worden. En er komt natuurlijk een huisvestingsprobleem, vooral voor de Nederlandse studenten. Dat moeten ze niet gaan opvangen met van die slechte tijdelijke woningen zoals de containers op de Haarweg. Mijn advies is dus om langzamer te groeien, anders zal de kwaliteit verloren gaan.’

Jan Schakel

Docent vakgroep Rural Sociology

‘Ik gaf deze week college over de vraag welke krachten ‘technologie’ sturen. We behandelden hierin begrippen als ‘Instrumentalisme’, ‘Determinisme’ en ‘Constructivisme’. Ik weet uit een lange ervaring dat zoiets beter te doceren valt in een kleine setting dan voor een zaal met vierhonderd studenten. Wel zijn er allerlei technologieën beschikbaar die het gemakkelijker maken, zoals polls, stemkastjes en apps op smartphones. Maar in de lijn van onze colleges van deze week, vraag ik me dan wel af: is dit wat wij willen? Of determineert deze onderwijstechnologie een agenda (learning on distance) waar we in Wageningen eigenlijk niet op zitten te wachten? Voor mij hoeft het niet. In ieder geval niet als nieuwe onderwijsfilosofie.’

Maikel Sieben

Bachelor Biologie

‘De groei heeft twee kanten. Aan de ene kant gaat het dorpsgevoel straks weg. Ik kom zelf uit een dorp dus daarvoor ben ik hier wel een beetje gekomen. We zullen allemaal nummertjes worden, waarschijnlijk wordt het allemaal minder persoonlijk. Wel komt er ook meer geld, dat schept nieuwe mogelijkheden om het onderwijs te verbeteren. Maar uiteindelijk zou het toch jammer zijn als je straks een kroeg binnenloopt en je kent niemand meer. Dat kan ik me nu eigenlijk niet voorstellen.’

Simone Ritzer

Lid Studentenraad

‘Ik hoop dat onze universiteit haar identiteit van kleinschaligheid en persoonlijke benadering kan behouden, ondanks de groei. Digitaal onderwijs zien wij als een aanvulling op het reguliere onderwijs. Dat biedt kansen voor extra ondersteuning of juist voor meer uitdaging voor de studenten die hier naar op zoek zijn. Ook zouden colleges voor grote groepen online gevolgd kunnen worden, waardoor er tijd en ruimte vrij komt voor onderwijs in kleinere groepen. Maar complete vervanging van regulier onderwijs door digitaal zie ik als verloedering.’

Suzi Pijnenburg

Bachelor Levensmiddelentechnologie

‘Hoe kan ik voorspellen hoe het wordt als Wageningen gaat groeien? Ik heb nog nooit aan een grote universiteit gestudeerd, dus ik weet niet hoe dat is. Klein Wageningen is leuk, maar ik heb gehoord dat het in de grote studentensteden ook leuk is. Wel vraag ik me af hoe ze dat gaan doen met de practica. In mijn studie hebben we best veel practica, dat lijkt me lastig met een hele grote groep.’





Re:ageer