Internationaal

Banden met UC Davis aangehaald

Bestuursvoorzitter Louise Fresco heeft gisteren een samenwerkingsovereenkomst ondertekend met de University of California, waaronder UC Davis. Wageningen wil meer studenten uitwisselen met de Amerikaanse universiteiten en intensiever samenwerken in landbouw- en voedingsonderzoek.
Albert Sikkema

Janet Napolitano en Louise Fresco bestendigen samenwerking in aanwezigheid van Jet Bussemaker, minister van OCW. Foto: Madeleine van Mansfeld.

Tijdens een bezoek van onderwijsminister Jet Bussemaker aan de onderwijsminister van de staat Californië tekenden de Wageningse bestuurvoorzitters Fresco en de president van de University of California Janet Napolitano een overeenkomst. Ze spraken de intentie uit meer studenten uit te wisselen. Op dit moment studeren er twee Wageningse studenten aan UC Davis, een van de tien vestigingen van de University of California en samen met Wageningen vooraanstaand in de landbouwwetenschappen. Zes studenten van UC Davis volgden het afgelopen jaar vakken aan Wageningen University.

Fresco tekende ook een samenwerkingsovereenkomst met bestuursvoorzitter Linda Katehi van UC Davis voor meer onderzoekssamenwerking. Katehi wil samenwerken met Wageningen op het gebied van de voedingswetenschappen in het door UC Davis opgerichte World Food Center. In dat centrum werkt de Amerikaanse universiteit aan duurzame landbouw. Wageningen en UC Davis zijn beide lid van de Global Alliance for Climate-Smart Agriculture van de Verenigde Naties.

Wageningen wordt in de Verenigde Staten gezien als de beste landbouw- en milieu-universiteit van Europa. Samen met UC Davis en Cornell, beide uit de VS, voert Wageningen UR de internationale ranglijsten aan in de landbouwwetenschappen. De raad van bestuur wil de samenwerking met deze Amerikaanse topuniversiteiten graag uitbreiden.

In 2011 werd ook al eens een samenwerkingsovereenkomst getekend tussen Wageningen UR en UC Davis.