Wetenschap
Natuur & milieu

Balance Island wint Deltaprijs

Imares-onderzoeker Emil Kuijs heeft de Delta Water Award gewonnen. Met zijn team bedacht hij een manier om verzilting van het Haringvliet tegen te gaan.

Balance Island heet het plan dat in de kern bestaat uit de aanleg van een zandlichaam voor de monding van het Haringvliet. Het zand zorgt ervoor dat er minder zout water binnenstroomt als de sluizen van het Haringvliet open staan. ‘Balance slaat op het in evenwicht brengen van de belangen van de natuur met die van de mens in de Delta’, licht Kuijs toe. Kier De Haringvlietsluizen moeten door het zogeheten Kierbesluit ‘op een kier’ om migrerende vissen te laten passeren. Daardoor dringt evenwel zout zeewater binnen en dat leidt tot landbouwschade. Het plan van Kuijs en zijn collega’s van de Grontmij en Waterarchitect vermindert de zoutindringing doordat een bassin ontstaat met brak (gemengd zoet/zout) water. ‘We verplaatsen die vermenging in feite meer naar de zee. We verlengen het estuarium. Bij vloed stroomt daardoor minder zout water het Haringvliet in.’ Enthousiast Het idee van een kunstmatig eiland komt volgens Kuijs van diens Grontmij-collega Sander van Rooij. Kuijs werd bij het project gehaald vanwege zijn ecologische kennis van migrerende vissen en estuariums. Het winnen van de prijs komt niet helemaal als een verrassing. ‘Bij de verschillende presentaties waren de mensen van Rijkswaterstaat en diverse natuurorganisaties heel enthousiast. Het is ook een goed idee. Maar je weet het natuurlijk nooit. De andere inzendingen zagen er ook goed uit.’ New Orleans De Delta Award is een prijsvraag voor ‘jonge watertalenten’. Balance Island kwam in de finale als beste uit de bus van vijf genomineerde inzendingen. Bij alle vijf plannen waren wetenschappers en studenten van Wageningen UR betrokken. Juryvoorzitter en Deltacommissaris Wim Kuijken noemt Balance Island ‘een innovatieve en duurzame oplossing voor een probleem dat zich op veel plekken in de wereld voordoet’. Kuijs en zijn team hebben 15.000 euro te verdelen en mogen een studiereis maken naar de delta van New Orleans.