Wetenschap - 1 januari 1970

Bacardi-feest: ‘Alles wat je kunt pakken is mooi meegenomen’

Pak ‘m beet vijftien jaar geleden at je als Wageningse student je bordje linzensoep leeg en fietste je vervolgens naar de dichtstbijzijnde McDonalds om verfbommen te gooien. ‘Commercie’ was een vies woord. Dat is anno 2004 wel anders. AID-folders van verenigingen staan bol van reclame-uitingen en SSR-W deinsde er zelfs niet voor terug om een hele discoavond uit handen te geven aan een producent van populaire mixdrankjes. Hebben studenten geen idealen meer? Het Wb ging op onderzoek uit.

Een drom AID-lopers staat voor de deur van SSR. Allen zijn gekomen voor de Bacardi-Parti, waar Bacardi haar allernieuwste mixdrankje lanceert. Lachende gezichten begroeten de mensen die naar binnen lopen. Vervolgens krijgt iedereen een speciale Bacardi-sleutelhanger in handen gedrukt.
De zompige trancedreunen krijgen op weg naar de kelder van het pand steeds meer definitie. Daar beneden is namelijk het feest, dat tot grote hoogten zal moeten stijgen onder leiding van de vaste dj’s van après-ski bar ‘Aspen Valley’ in Arnhem. Dj D-Frost lokt de eerste AID-lopers de dansvloer op door aan te kondigen dat binnen enkele minuten de eerste Bacardi-parti-gadgets in het publiek gegooid zullen worden.
Matthijs, lid van SSR en medeorganisator van de introductiedagen, is tevreden en legt uit dat met Bacardi de vereniging een grote naam heeft weten binnen te halen. ,,Dit feest is voor ons aantrekkelijk omdat er veel mensen op afkomen en het geeft Bacardi een mogelijkheid om een nieuw product in de markt te zetten. Bovendien nemen ze allemaal coole gadgets mee. Zo is het een win-winsituatie.” Volgens Matthijs wordt sponsoring pas verwerpelijk als een vereniging haar eigen onafhankelijkheid erdoor verliest. ,,Verder is alles wat je kunt pakken mooi meegenomen” zegt hij. ,,Zeker als je daarmee de andere verenigingen aftroeft.”
Ondertussen is het moment aangebroken dat de eerste Bacadi-attributen in het publiek zullen worden geworpen. ,,Make some noise!”, brult een van de dj’s in een microfoon. Het publiek juicht en steekt de handen de lucht in. ,,Wie wil deze fantastische Bacardi-slippers nou niet?” roept de DJ en slingert een pakketje de zaal in. Handen grissen tevergeefs naar het vliegende reclamemateriaal en de slippers vallen op de grond. Triomfantelijk zwaait een meisje even later met het pakketje boven haar hoofd.
Kris, bestuurslid van SSR, denkt dat de grens voor de studentenvereniging ligt bij het punt dat de sponsoring te overheersend wordt. ,,In eerste instantie moeten mensen geïnteresseerd zijn in SSR-W” zegt ze. ,,De sponsoring die wij hebben geeft je juist mogelijkheden om meer van jezelf te laten zien. Bovendien is SSR heel erg pluriform, dit is slechts een kant van de vereniging.” Hoe de sponsoring precies in elkaar zit kan ze niet echter vertellen. ,,Wij hebben concurrenten in Wageningen en die willen we niet in de kaart spelen.”
Aan de rand van de dansvloer bewegen AID-lopers uit groepje 32 voorzichtig op de maat van de muziek. Mirjam, die tot het groepje behoort, vindt het allemaal prima dat studentenverenigingen zich op deze manier laten sponsoren. ,,Dat is toch logisch, ze moeten toch aan geld komen?” Koen uit AID-groepje 11 heeft ook geen problemen met het commerciële karakter van het feest. ,,Mij maakt het niet uit, zolang ik maar niet dat drankje hoef te drinken. Een pilsje smaakt mij veel beter.” | T.H.

Re:ageer