Baanwielrenner Van Schip niet door in Rio

De Olympische Spelen zitten erop voor baanwielrenner Jan-Willem van Schip. Door een val van een van de Nederlandse renners werd de ploeg geschrapt uit de uitslag van de ploegenachtervolging.

Baanwielrenner Van Schip kwam als eerste van de deelnemende Wageningse studenten in actie. Met drie andere Nederlanders moest hij zich zien te kwalificeren voor de volgende ronde. Dat ging mis, in de laatste ronde vloog Joost van der Brug van zijn fiets. Daarmee waren nog twee baanwielrenners over wat niet voldoende is om een tijd neer te zetten. Beelden van de crash zijn te zien bij de NOS en gingen de hele wereld over.

Nederland eindigde op een 9de plaats met een DNF (did not finish). De ploeg heeft zich daardoor niet gekwalificeerd voor de volgende ronden. Voor Jan-Willem van Schip, student Bodem, water en atmosfeer, was dit het enige onderdeel op de Olympische Spelen waar hij in actie voor zou komen. En de Spelen zitten er nu dus op voor hem.

Twee andere Wageningse studenten komen nog in actie komende dagen. Nadine Visser begint op vrijdag aan de Zevenkamp en amazone Isheau Wong begint aan haar kwalificatie bij het springen op zondag. Zie hier de complete agenda van de Wageningse studenten .