BH-actie was van SSR dispuut

Eerst was er de geheimzinnige oproep voor bh’s in Wageningen. Een week later hing er een slinger van 350 Wageningse bustehouders over een Utrechtse gracht. Pas toen werd het mysterie opgehelderd. Het ging om een actie van een nieuw dispuut, het eerste echte vrouwendispuut van SSR-W.
Nicolette Meerstadt

Zeventien vrouwelijke leden van studentenvereniging SSR-W zijn al maanden bezig een dispuut op te richten. Isis, zo gaat het heten. De uitvoering van hun plan is nog geen sinecure, want wie bij SSR-W een nieuw dispuut wil oprichten krijgt een lastig, zo niet onmogelijk, lijstje vereisten mee. Daarmee dienen de initiatiefnemers aan te tonen dat ze hun positie waardig zijn. In dit geval was een van de opdrachten om de aandacht van een nationale krant op zich te vestigen.

En dus bedachten de dames een list. ‘We zijn een dispuut voor krachtige vrouwen’, vertelt voorzitter Rianne van Zonsbeek. ‘We wilden iets doen om de diversiteit van vrouwen te symboliseren.’ Tijdens de Algemene Introductiedagen deden ze honderden briefjes in de brievenbussen in Wageningen en Bennekom, met het verzoek om later die week oude bh’s buiten te zetten. Dat haalde in elk geval al de Gelderlander, het eerste regionale succes was daarmee geboekt. Tassen vol bh’s werden er vervolgens bij de bij de deur gezet, uiteindelijk bleek de actie ruim 350 bh’s te hebben opgeleverd.

Zaterdag 23 augustus togen de dames heel vroeg met de buit naar Utrecht. ‘ We wilden naar een grote plek waar veel mensen langskomen, in Wageningen is het te rustig’, aldus Rianne. Daarom kozen ze een stad in de buurt, de Oude Gracht in het centrum van Utrecht. Het duurde niet lang voor de actie werd opgepikt. ‘Heel Twitter stroomde over van onze bh’s’, vertelt Rianne blij. ‘Zelfs Nick en Simon hebben over ons getwitterd.’ Het muzikale duo was heel toevallig in Utrecht om hun single ‘Leve de vrouw’ te promoten. Of al deze moeite genoeg is voor officiële oprichting blijft nog even onzeker, daarover beslist het ‘parlement’ bij SSR-W. Landelijke media meldden zich nog niet, maar Rianne maakt zich geen zorgen. ‘Nick en Simon hebben meer volgers dan de meeste kranten, ruim 400 duizend.’ Het dispuut zoekt nog een goed doel voor de 350 bh’s, en heeft Q-music om hulp gevraagd. Dus wellicht halen ze de doelstelling alsnog.