Argo in de race voor duurzaamheidsprijs

W.S.R. Argo maakt kans om de clubkas te spekken met 500 euro. De studentenroeivereniging is in de race voor de Social Impact Prijs, een publieksprijs van duurzaamheidsnetwerk Studenten voor Morgen voor de meest duurzame stunt tijdens de introductieweek.
Linda van der Nat

Tijdens de AID konden eerstejaars bij Argo zien hoeveel energie ze met de ergometer opwekten. Foto Sven Menschel

Bij Argo konden AID-lopers meedoen aan een ergometerwedstrijd, vertelt bestuurslid Jip Jordaan. Tijdens de sportdag en op de infomarkt konden de eerstejaars op een roeisimulator zien hoeveel watt ze opwekten als ze 250 meter roeiden. ‘Op een bord hadden we staan hoeveel watt elektrische apparaten zoals een koffiezetautomaat en een televisie verbruiken. De studenten konden per haal zien hoeveel watt ze opwekten.’ Een plasmatelevisie verbruikt bijvoorbeeld 200 watt. Het hoogste wattage wat werd gehaald was 580 watt.

De roeivereniging wilde hiermee het bewustzijn vergroten over hoeveel energie bepaalde apparaten verbruiken. Jordaan: ‘Argo is altijd bezig met beter worden, ook op het gebied van duurzaamheid. We zijn bijvoorbeeld met onze zonnepanelen volledig zelfvoorzienend in onze elektriciteitsbehoefte. Deze wedstrijd is maar een klein onderdeel, maar we geven de studenten wel een indruk van energieverbruik.’

Duurzaamheidsnetwerk Studenten voor Morgen reikt elk jaar drie prijzen uit voor de Duurzame Introductie Stunt. Hierbij strijden studie- en studentenverenigingen en introductieweekcommissies met elkaar. De afgelopen jaren kreeg het AID Bestuur regelmatig de juryprijs. W.S.R. Argo is dit jaar in de race voor de publieksprijs.

Als Argo de publieksprijs wint, gaat het prijzengeld in de spaarpot van de projectgroep Duurzaamheid, zegt Argonaut Ivo van Gerwen. ‘Onze intentie is om het echt voor een duurzaam doel te gebruiken. Als we bijvoorbeeld ietsje meer stroom opwekken met onze zonnepanelen, kunnen we leverancier worden. En we bouwen een luchtafvoersysteem om warme en koude lucht beter te verspreiden. Dat zijn grote projecten waar we voor moeten sparen.’

Stemmen kan tot 28 september, via de facebooksite van Duurzame Introductie Stunt. Om zeven uur ’s avonds wordt de winnaar bekend gemaakt.