Studentenleven

Argo en Ceres populairst onder eerstejaars

Studentenvereniging Ceres heeft dit collegejaar van alle studentenverenigingen de meeste nieuwe eerstejaars verwelkomd: 192. KSV Franciscus en SSR-W volgen met 163 en 130 nieuwe leden. Overigens worden de traditionele gezelligheidsverenigingen dit jaar opnieuw voorbijgestreefd door studentenroeivereniging Argo. Die trok 250 nieuwe leden.
Twan van der Slikke

Foto: CeresIn vergelijking met vorig jaar is het totaal aantal leden van de zeven verenigingen die Resource heeft benaderd met 9 procent gegroeid. De voorzitters denken dat deze toename komt door het groeiende aantal studenten in Wageningen.

Ceres is blij met het grote aantal nieuwe leden. ‘Dit is het hoogste aantal van de afgelopen jaren’, zegt president Janneke Sloet van Oldruitenborgh. ‘Als Ceres zijnde proberen we zo open mogelijk te zijn over onze vereniging. Wat maakt ons uniek, wat maakt ons Ceres? Dit zijn dingen die wij deze AID zo veel mogelijk over probeerden te brengen.’

Ook Navigators Studentenvereniging Wageningen (NSW) en jongerenvereniging Unitas zagen een groei in het aantal nieuwe eerstejaars (zie onderstaand tabel). Nji-Sri kan eenzelfde aantal leden als vorig jaar bijschrijven, SSR-W heeft iets minder nieuwe leden dan vorig jaar.

Dat het aantal studenten uit andere landen blijft groeien, merkt IxESN. Met een aangepast buddysysteem probeert de internationale vereniging naast Erasmus-studenten meer andere masterstudenten aan te trekken. Dit heeft geleid tot 100 extra leden.

Studentenroeivereniging Argo heeft vanwege het hoge aantal inschrijvingen – 301 – mensen moeten weigeren. Volgens Deanne Verkroost, secretaris der W.S.R. Argo, zijn nieuwe studenten op zoek naar gezelligheid binnen hun studentenleven, maar willen ze daarnaast ook sporten en aan hun conditie werken. ‘Argo heeft dit beide te bieden. Roeien staat natuurlijk voorop, en dat hebben we tijdens de AID ook laten zien.’

*Schatting van definitief aantal