Architectenbureau LIAG ontwerpt nieuw onderwijsgebouw WUR

Het nieuwe onderwijsgebouw van WUR wordt ontworpen door LIAG architecten en bouwadviseurs. Het Haagse bedrijf won de tender voor het nieuwe gebouw, dat na Forum (2007) en Orion (2013) het derde onderwijsgebouw wordt.
Friso Veenstra

afbeelding: LIAG architecten en bouwadviseurs

De constructie gaat mogelijk in drie fasen, om rekening te houden met het veranderende aantal studenten. In 2021 zal de eerste fase gerealiseerd zijn. Het gebouw zal dan een omvang hebben van circa 7.500 m2. In de fases daarna kan dat groeien tot 20.000 m2. Naast onderwijsruimtes zal er in het gebouw ook plaats zijn voor kantoren en restaurants.

Eind dit jaar is het definitieve ontwerp klaar. In 2019 start de bouw. Daar is dan twee jaar de tijd voor. ‘Vanwege de studentenaantallen moet in er september 2021 een nieuw gebouw staan, geen moment later’, zegt Simon Vink, woordvoerder van WUR.Rondweg Het nieuwe gebouw komt op de plaats van gebouw 119 (Triton), dat momenteel StartHub huisvest, aan de Vijfde Polder. De locatie ligt in het zoekgebied van de rondweg, waarover de Provinciale Staten volgend jaar een uitspraak doen. Op dit moment is de bouw van een nieuw gebouw conform het bestemmingsplan. ‘De plannen voor de bouw zijn in werking. Mocht het nieuwe bestemmingsplan verkeerd uitpakken, dan hebben we een probleem. Dan gaan we met de provincie praten over planschade’, aldus Vink.