Wetenschap - 1 januari 1970

Apart uitgestald bioproduct verkoopt beter

Als biologische wortels naast de goedkopere penen uit de gangbare landbouw in de supermarkt liggen vergelijken mensen de producten meer dan wanneer ze apart zijn uitgestald. En ze kopen dan meestal de goedkoopste.

Dat blijkt uit een proefproject van de leerstoelgroep Marktkunde en consumentengedrag. Proefpersonen konden kiezen uit een assortiment ui, prei, aardappel, wortel, appel en ei. Op het schap werden met kaartjes verschillen in prijs en herkomst aangegeven.
Voor het onderzoek droegen de deelnemers bij het boodschappen doen een camerabril. Aan de grote hoeveelheid hoofdbewegingen die werd geregistreerd merkten de onderzoekers dat mensen producten die naast elkaar liggen veel meer vergelijken dan ze zeggen. Verder vonden mensen het prettig als bijvoorbeeld de wortels naast elkaar lagen. Ze kochten echter meer biologische producten als die niet direct naast hun gangbare soortgenoten lagen.
Dr. Erica van Herpen concludeert uit de voorstudie dat mensen zich niet bewust zijn van de mate waarin ze producten vergelijken. ‘Misschien kiezen mensen liever niet, en kopen ze gewoon wat ze gewend zijn, of vinden ze prijs belangrijker als prijsverschillen meer opvallen.’ Ze hoopt in de toekomst meer onderzoek te doen naar effecten van schapindeling en van bijvoorbeeld ‘even snel’ boodschappen doen. / YdH

Re:ageer