Alweer fors verlies bij Imares

DLO als geheel sloot vorig jaar af met een klein positief resultaat, maar Imares realiseerde een verlies van 2,3 miljoen euro. De directie voert een herstelplan door. Voor de zomer moet duidelijk zijn of dat voldoende is.
Albert Sikkema

Voor het tweede jaar op rij is het maritieme instituut zwaar verliesgevend. In 2014 bedroeg het verlies 2,3 miljoen euro, het jaar daarvoor 2 miljoen, op een omzet van 30 miljoen euro. Het visserijonderzoek loopt nog redelijk, vertelt bestuurslid Tijs Breukink van Wageningen UR, maar andere onderzoeksvelden lopen behoorlijk achter. Imares heeft een tamelijk goede orderportefeuille, maar het werk is niet goed verdeeld. Voor de zomervakantie moet duidelijk zijn of het huidige herstelplan toereikend is.

Andere DLO-instituten, waaronder Food & Biobased Research, Rikilt en LEI haalden een positief resultaat. Daardoor was het resultaat in 2014 voor DLO als geheel beter dan was begroot. Dat komt mede omdat DLO meer programmaonderzoek voor het ministerie van Economische Zaken uitvoerde dan was begroot: 131 in plaats van 123 miljoen euro. Deze meevaller zorgde met name bij het LEI voor een positief resultaat.

Daar staat echter tegenover dat de inkomsten uit contractonderzoek 4 miljoen euro achterbleven bij de begroting. Dit contractonderzoek bestaat onder meer uit geld van de productschappen, maar die zijn dit jaar opgeheven. De instituten waren niet in staat om de opdrachten van de productschappen, die goed waren voor 17 miljoen euro, volledig te compenseren met nieuwe opdrachten.

Los van Imares is Breukink niet ontevreden over de resultaten van DLO. Voor 2015 rekent hij op een positief resultaat van 3,5 miljoen euro. ‘De situatie blijft fragiel, want we moeten eigenlijk 3 procent van de omzet, ofwel zo’n 10 miljoen euro, in de plus realiseren om te kunnen blijven investeren in mensen, kennis en faciliteiten.’