Alumnus wil ‘droombaan’ op Antarctica

Tim van Oosten, in september afgestudeerd aan Wageningen Universiteit, heeft onverwachts heel veel aandacht gekregen voor zijn sollicitatie om ‘postbode’ te worden op een klein eilandje op de Zuidpool.
Koen Guiking

Foto: Tim op Spitsbergen, waar hij aan zijn afstudeerscriptie werkte.

Tim verwacht dat er veel gesolliciteerd zal worden op deze avontuurlijke baan, dus moest hij iets bedenken om er uit te springen bij de werkgever, de United Kingdom Antarctic Heritage Trust. Hij maakte afgelopen woensdag de facebookpagina ‘Mailman in Antartica’ aan, stond vrijdagochtend in het AD met zijn verhaal en had vervolgens de hele vrijdag allerlei journalisten aan de telefoon, onder andere van de NOS, de Telegraaf, Radio2, Q-music, FunX en De Gelderlander. Intussen is zijn facebookpagina al bijna 2.000 keer geliket.

Een stapel rotsen ter grootte van een voetbalveld met de zee en ijsbergen als uitzicht en heel veel pinguïns om je heen

Tim van Oosten

‘Het is natuurlijk niet: hoe meer likes, hoe groter de kans dat ik de baan krijg’, zegt Tim. ‘Maar hopelijk springt mijn sollicitatie er wel uit en zien ze hoe enthousiast ik ben over deze baan.’ Volgens hem is het eiland ‘niet meer dan een stapel rotsen ter grootte van een voetbalveld’, maar de afgestudeerd bioloog, die zijn master thesis schreef op de Noordpool, weet: ‘Deze kans krijg je nooit meer.’

Tim: ‘Je hebt de zee en ijsbergen als uitzicht en heel veel pinguïns om je heen. En drie collega’s.’ Want in totaal zoekt de Antarctic Heritage Trust een team van vier mensen die van november 2015 tot en met maart 2016 het piepkleine eiland willen runnen. Dat zijn de zomermaanden op de Zuidpool en dan meren er geregeld toeristen aan op het eiland, waar een museumpje, een postkantoor en enkele slaapvertrekken zijn. De baan is dus meer dan zorgen dat de kaarten en brieven van toeristen op de post gaan naar het vaste land. Het viertal is straks ook verantwoordelijk voor het beheer van het museum, de verkoop van souvenirs, het informeren van de toeristen, het onderhouden van de gebouwen en wat al niet meer zij.

Douches hoeven niet gerepareerd te worden, want die zijn er niet op het eiland. Tim: ‘In de vacaturetekst staat letterlijk dat je het niet erg moet vinden om maar één keer per maand te douchen. Dat doe je dan waarschijnlijk op een schip. En als je je heel vies voelt, kun je natuurlijk altijd even het ijskoude water in.’ Maar of dat verstandig is? En of er de mogelijkheid is om je daarna weer goed op te warmen? Over precies een jaar hoopt Tim het allemaal in de praktijk te leren.