Organisatie - 10 januari 2008

Air Wageningen

We leven in dynamische tijden. Een mooi Forum gebouw, Spinozaprijs, voor de derde keer beste Universiteit van Nederland; alles gaat goed. Maar bij het groeien horen groeistuipen. Ondersteunende diensten doen hun best om de werkvloer ter wille te zijn, maar slaan soms door. Een voorbeeld daarvan wil ik u niet onthouden.
Begin november moest ik naar Miami in de VS. Ik wilde dinsdag heen en vrijdag terug, en informeerde bij ons huisreisbureau BCD naar opties en prijzen. De opties die ik kreeg waren: 1. British Airways via London (niet aantrekkelijk vanwege de onvermijdelijke vertragingen); 2. Swiss Air via Zurich (onlogisch traject) en 3. Martinair (directe vlucht maar een dag eerder vertrekken). Na ampel beraad heb ik gekozen voor Martinair en gevraagd om een stoel met extra beenruimte. BCD meldde dat dat helaas niet mogelijk was. Ik nam aan dat het een typisch Martinair-ding was.
Bij inchecken bleek dat ik terecht was gekomen tussen Seatdealers die een weekje Miami gingen doen. Het was al meteen gezellig… Mijn stoel was erg krap en uiteindelijk heb ik tien uur met mijn benen zowat in mijn nek gezeten.
Tijdens de vlucht vernam ik dat ik voor een luttele 49 euro extra een stoel in de comfort class had kunnen hebben met meer beenruimte en andere extra’s. Bij de terugreis heb ik dus meteen mijn stoel opgewaardeerd.
Een week na thuiskomst kreeg ik de rekening van BCD met onderaan de vermelding: besparing 2168 euro. Navraag gaf de volgende uitleg van BCD: ‘We hebben opdracht om de goedkoopste vlucht te boeken zodat Wageningen UR geld uitspaart.’ Dat is natuurlijk heel mooi, ware het niet dat het Amerikaanse bedrijf waarvoor ik naar Miami ging, alles betaalde. Dus hoezo besparing?
Door verder in deze zaak te duiken bleek dat KLM ook dagelijks van en naar Miami vliegt. Dus je krijgt als klant niet alle mogelijke opties. Daardoor is de organisatie nu duurder uit; door een dag eerder te vertrekken heb ik een dag minder kunnen werken (8 uur maal 240 euro).
Ik heb een klacht ingediend en aangekondigd dat dit mijn laatste boeking bij BCD was. Maar is dit nu de schuld van BCD of van degenen die de contracten afsluiten? Op deze manier kunnen de fictieve besparingen voor onze organisatie geweldig oplopen. Bij honderd vluchten al gauw 200 duizend euro. Bij de gedachte alleen al moet bij de gemiddelde manager het water in de mond lopen.

Re:ageer