Wetenschap - 1 januari 1970

Ahold als ontwikkelingswerker?

Het LEI onderzocht voor Ahold of verse ananassen uit Ghana geïmporteerd kunnen worden voor supermarktketen Albert Heijn. De multinational noemt het project een vorm van ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’, maar Ghanese vakbonden denken daar anders over.

De ananassen van Albert Heijn komen nu voornamelijk uit Costa Rica. Die ananassen worden tijdens het vervoer beter gekoeld dan die uit Ghana, die langdurig bij veertig graden Celsius in vrachtwagens of in de haven liggen. Uit het onderzoek van het LEI bleek dat koeling in Ghana lastig is. En het vervoer duurt lang door de slechte wegen. Daardoor zijn de ananassen niet goed houdbaar.
Een alternatief zou vervoer per vliegtuig zijn, maar dat is zo duur dat het niet opweegt tegen de voordelen van een kortere reisroute vergeleken met die vanuit Costa Rica. Alleen incidenteel vliegt Albert Heijn nu ananassen uit Ghana in. Tot salades verwerkte ananas komt wel al uit Ghana. De verwerking werd eerst in Ghana gedaan, maar is nu weer naar Nederland verplaatst.
Het LEI maakte ook een model waarmee Albert Heijn de beste boeren kan uitkiezen in Ghana voor toekomstige samenwerking. Aan de hand van dertig criteria scoort het model welk bedrijf het sterkst staat en het de meest betrouwbare partner is.
Ahold schrijft over haar project in Ghana dat het zonder winstoogmerk is en een vorm is van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het is een initiatief van Ahold topman Cees van der Hoeven die het opzette in antwoord op de vraag van VN-baas Kofi Annan waarom Ahold geen handel drijft met Afrika. Ahold zette al eerder een kantoor op in Ghana.
Toch is het model bedoeld om de beste boeren uit te kiezen. Ahold laat dus de zwakste boeren die het hardst ontwikkeling nodig hebben, links liggen. Onderzoeker Jochem Pilkes van het LEI zegt in een reactie dat ontwikkeling, net als in Nederland, moet beginnen bij de sterksten. Alleen uitgaan van de kleine boeren werkt niet. Volgens Pilkes zorgen de op termijn hogere lonen voor verdere sociale en economische ontwikkeling.
Uit een reportage in Ghana van IKON-radio bleek echter dat de ananastelers van Ahold maar anderhalve euro per dag verdienen. Volgens de Ghanese vakbond is dat onvoldoende om van te kunnen leven, en is het project van Ahold geen ontwikkelingswerk maar een poging tot reclame voor het bedrijf. JT

Re:ageer