Wetenschap - 1 januari 1970

Agroketens richten zich te veel op bulkproductie

Agroketens richten zich te veel op bulkproductie

Agroketens richten zich te veel op bulkproductie

Uitgangspunt van het ketendenken is dat ketens inspelen op de wensen van bepaalde consumenten. Willen bepaalde consumenten een duurzamer productie, dan kan een keten van bedrijven hierop inspelen. Dr Guido Ruivenkamp, docent bij de leerstoelgroep Technologie en Agrarische Ontwikkeling, stelt vraagtekens bij dit uitgangspunt. De vraag van consumenten wordt vaak gezien als een onafhankelijk verschijnsel, alsof het uit de lucht komt vallen, aldus Ruivenkamp. Maar de vraag van consumenten wordt voor een groot gedeelte gecreƫerd door reclame en marketing. Tegelijkertijd zijn er vragen die niet of nauwelijks worden gehoord. Iemand die honger heeft maar geen geld, heeft geen koopkrachtige vraag en wordt daarom niet erkend.

Als het gaat om realisatie van een meer duurzame productie kunnen behalve consumenten ook telers, supermarkten, onderzoekers of andere spelers het voortouw nemen. Dat dat maar zelden gebeurt, komt volgens Ruivenkamp doordat de werkrelaties in de agroketen zijn opgebouwd rondom bulkproductie. Producenten, leveranciers en afzetorganisaties van duurzame of biologische producten worden daarom buiten de gangbare keten gehouden.

Zo moeten biologische boeren nu hun eigen veredelingsprogramma opzetten omdat de publieke veredelingsprogramma's te weinig rekening houden met hun behoeften aan bepaalde variƫteiten. Ruivenkamp: In een workshop bij LNV gaan we kijken hoe zo'n veredeling voor biologische boeren gerealiseerd moet worden. Waarom zou bijvoorbeeld de rassenlijstcommissie geen specifieke groene rassenlijst kunnen opstellen voor biologische boeren? Volgens Ruivenkamp zijn voor een meer duurzame productie nieuwe werkrelaties nodig, zoals tussen biologische boeren, veredelaars en zaadbedrijven. Ook hierover zal op de workshop bij LNV worden gesproken. Ook binnen het ministerie groeit het besef dat ketens niet neutraal zijn.

Re:ageer