Organisatie - 29 oktober 2015

Agrofood-trein naar China

tekst:
Koen Guiking

Transport van voedingsmiddelen en bloemen van Nederland naar China kan goed via het spoor, zegt LEI-onderzoeker Xiaoyong Zhang.

De terminal van de YuXinOu Railway in Chongqing / Chongqing Logistics Council

Ze presenteerde de resultaten van haar onderzoek op 28 oktober aan een handelsdelegatie in China, met toehoorders als de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb en de directeur van het Havenbedrijf Rotterdam. Koning Willem-Alexander nam achteraf een rapport in ontvangst dat Zhang schreef in samenwerking met de Rabobank.

Zhang was in december 2014 bij de openingsceremonie van de YuXinOu Railway tussen Rotterdam en Chongqing, China. Daar hoorde ze dat goederen in slechts dertien dagen per trein vervoerd kunnen worden tussen de Chinese industriestad en Rotterdam. Dat is een stuk langer dan per vliegtuig, uiteraard, maar ook vijf keer zo goedkoop. Om nog maar te zwijgen over de milieuwinst die zo behaald wordt. Vergeleken met transport per schip is de trein dertig tot veertig dagen sneller, en slechts anderhalf keer zo duur, rekende Zhang uit. Klinkt goed, dacht ze. Op de bijeenkomst vroeg ze wat men de andere kant op transporteerde, van Nederland naar China. Als antwoord kreeg ze dat treinen vaak goeddeels leeg terugkeren. Dit prikkelde Zhang om uit te zoeken of de Nederlandse agrifoodsector de treinverbinding zou kunnen benutten.

‘Chinezen kunnen hun groente, fruit, vlees, bloemen en melkpoeder ook uit andere landen importeren. Voor hen is het niet interessant om uit te zoeken of er verse producten per trein vervoerd kunnen worden. De vraag is: kan Nederland het zich permitteren om deze markt te verliezen? Nederland mag dan netto de tweede exporteur zijn van agrarische producten, de export naar China is nog heel beperkt.’

Een goederentrein die voornamelijk wordt ingezet voor het transport van laptops (van China naar Europa) en auto’s (van Europa naar China) vergt natuurlijk nog wel wat aanpassingen wil je er ook verse voedingsmiddelen en bloemen in vervoeren. ‘De trein reist door een gebied waar de temperatuur ‘s zomers stijgt tot 45 graden Celsius en ’s winters zakt naar -45 graden. Bloemen of fruit moeten altijd worden bewaard en vervoerd bij ongeveer dezelfde temperatuur en luchtsamenstelling. Maar daarvoor zijn gewoon containers beschikbaar’, legt Zhang uit.

De trein reist door een gebied waar de temperatuur ’s zomers stijgt tot 45 graden en ’s winters zakt naar -45 graden
Xiaoyong Zhang

De vervolgstap, goederen opslaan en verder distribueren nadat ze zijn aangekomen Chongqing, moet ook in orde gemaakt worden. De douane in treinterminal in de Chinese industriestad is nog niet bevoegd om producten als fruit, groente, vlees en melkpoeder te keuren, vertelt Zhang, maar de vergunning daarvoor is al aangevraagd. ‘Snelle douanecontroles zijn belangrijk voor exporteurs’, weet Zhang. ‘Chongqing heeft een veel snellere clearance rate dan andere terminals in China’, voegt ze daaraan toe. ‘Parallel aan onze studie doet Rabobank een studie naar de kansen om de goederen van Chongqing naar de rest van China te vervoeren. Dat ziet er ook veelbelovend uit’, zegt Zhang, die tijdens het koninklijke bezoek aan China samen met deze Nederlandse bank een seminar gaf over agrologistiek.

Meer Wageningen in China

Er zijn deze week meer Wageningse onderzoekers in China om de royals en de meereizende delegatie van Nederlandse en Chinese instellingen te vertellen over hun werk. Zo bracht de delegatie een bezoek aan het Sino-Dutch Dairy Development Centre en de COFCO Eco-Valley nabij Beijing. In deze beide projecten is Wageningen UR partner. Ook was er een excursie naar het Lössplateau. Hoogleraar Soil physics and land management Coen Ritsema werkt al ruim twintig jaar aan een erosiepreventieprogramma op het Lössplateau. Deze week kreeg hij de gelegenheid om erover te vertellen aan Koning Willem-Alexander.

Tijdens het koninklijke bezoek aan China tekende Wageningen UR verscheidene contracten en memorandums of understanding met Chinese bedrijven en universiteiten. Met een investeringsbedrijf werd bijvoorbeeld een contract getekend om een “distinctive village” te ontwerpen. Zhang, tevens accountmanager China voor Wageningen UR, legt uit: ‘In China is men zich bewust geworden van het belang van het platteland. Mensen gaan er naartoe om te ontspannen. In plaats van dorpen ruimen om er iets nieuws te ontwikkelen, zoals jarenlang is gebeurd, is het doel bij de “distinctive village” vlakbij Shanghai om het te ontwikkelen met respect voor de geschiedenis en het culturele erfgoed.’


Re:ageer