Afval: laten ophalen of wegbrengen?

Stelling: Dijkgraafstudenten horen zelf hun afval weg te brengen

Marlies: Persoonlijk heb ik het altijd vreemd gevonden dat vuilnis bij verschillende Idealiscomplexen wordt opgehaald. Studenten zijn toch volwassen mensen en prima in staat dit zelf te doen? In een gewone huurwoning heb je deze service toch ook niet? Veel moeite is het ook niet: als je toch al de deur uitgaat, kun je net zo goed even een vuilniszak meenemen. Het scheelt nog kosten ook. Weliswaar slechts enkele euro’s, maar toch. Gezien de financiële maatregelen die op studenten afkomen is alles meegenomen. Wat mij betreft wordt deze service van vuilnis ophalen door Idealis dan ook afgeschaft. Wellicht even wennen, maar over een jaar weten we niet meer beter.

Reactie Jillis: Het is in mijn ogen niet vreemd dat er voor een grote flat met veel bewoners en veel vuil een dergelijke dienst bestaat. Deze dienst wordt netjes betaald, zorgt voor werk en levert een nette flat op. Als je jouw vuil toch zelf mee wil nemen, staat het je vrij. De meerderheid is wél erg blij met deze dienst.

Jillis: Op onder meer Dijkgraaf worden vuilniszakken per afdeling door het schoonmaakbedrijf opgehaald. Dit zorgt er voor dat enkele malen per week in één klap al het vuil opgehaald wordt en in de bakken buiten verdwijnt. Dit is ten eerste zeer efficiënt, aangezien niet iedere bewoner voor één of twee zakken de lift hoeft te pakken. Ten tweede zorgt dit voor inkomen voor de schoonmakers en het schoonmaakbedrijf, aangezien er – een mijns inziens royale – €2,50 per bewoner per maand voor wordt gerekend. Ten slotte zorgt deze regeling ervoor dat Dijkgraaf er doorgaans redelijk netjes uitziet. Wat er gebeurt als Idealis de bewoners door de strot wil duwen dat ze het zelf doen, hebben we onlangs gezien: Napolitaanse toestanden in een met vuil bezaaid complex. Ik snap niet waarom Idealis dit wil veranderen. De bewoners betalen graag en de schoonmakers verdienen er hun boterham mee. Wat is daar nou mis mee? Reactie Marlies: Ik denk dat dat met vuil bezaaide complex wel meevalt als iedereen eraan gewend is. Wat betreft die schoonmakers: met dezelfde redenering zou je nog van alles kunnen uitbesteden, bijvoorbeeld het schoonmaken van de keukens.