Organisatie - 4 oktober 2007

Academisch schrijver kan leren van Columbo

Columbo was in de jaren zeventig een populaire televisiedetective. De halfblinde rechercheur, gespeeld door Peter Falk, loste in vijftig minuten elke misdaad op. Het nieuwe aan de televisieserie was toen, dat de kijker na de eerste drie minuten van elke aflevering niet alleen wist welke misdaad er was gepleegd, maar ook wie het gedaan had.
De techniek in de televisieserie is heel toepasbaar in wetenschappelijke publicaties, zegt Linda McPhee, die al een kwart eeuw wetenschappers begeleidt bij het schrijven van wetenschappelijke artikelen. Ook in wetenschappelijke publicaties moet de lezer binnen drie minuten weten waar het artikel over gaat, wat de onderzoeker heeft onderzocht en wat de resultaten zijn.
Vrijdag 28 september begon McPhee aan een nieuwe cursus, met deelnemers Henrice Jansen van Wageningen Imares, en Eefke Weesendorp en Clazien de Vos van CIDC-Lelystad. Jansen heeft een publicatie in voorbereiding over de teelt van snoekbaars, en Weesendorp werkt aan een paper over de uitscheiding van het klassieke varkenspestvirus door besmette dieren. De Vos heeft drie artikelen in gedachten, ondermeer over mond- en klauwzeer en BSE. Tien middagen leidt McPhee de cursisten door de publicatie van een artikel. En mocht het nodig zijn, dan geeft ze ook daarnaast de cursisten ondersteuning.
Goed schrijven is niet alleen een kwestie van talent, maar ook van oefening, zegt McPhee. ‘Er zijn mensen die heel goede stukken schrijven en geen idee hebben waarom dat zo is. Zij hebben talent. Maar je kunt het ook leren, voor een groot deel is het techniek.’ Aan de hand van praktijkvoorbeelden laat ze vervolgens zien hoe je een introductie schrijft die de lezer snel het onderwerp van het artikel inzuigt.
Bij een goede publicatie komt echter meer kijken. Een goed artikel in het verkeerde tijdschrift bereikt het verkeerde publiek. Soms zijn de illustraties doorslaggevend. McPhee kent mensen die wetenschappelijke tijdschriften scannen alsof het een stripboek is. ‘Als de plaatjes niets nieuws laten zien, lezen ze de stukken ook niet.’ Zelfs het tijdstip waarop een publicatie wordt aangeboden, is van invloed. Wetenschappelijke tijdschriften hebben een piek in hun aanbod rond kerst en tegen het begin van de zomervakantie. Wetenschappers blijken net mensen: ook zij willen voor de vakantie het werk nog even afmaken. Wie meer kans wil maken op publicatie van een stuk, kan beter een ander moment uitzoeken.

Re:ageer