AID-camping voor herhaling vatbaar (video)

De voorzieningen kunnen beter, maar de AID-camping zelf is voor herhaling vatbaar. Alhoewel, liever niet natuurlijk. Het blijft een noodoplossing.
Roelof Kleis

© Roelof Kleis

Op de pop-up camping in de wei achter Axis hangt een the-day-after sfeertje. De toilet- endouchevoorzieningen rijden net het terrein af. Bij de ingang ontbijt een groepje jongelui aan een lange tafel. Hier en daar worden tentjes afgebroken. Sjef Moling van het AID-Support Team komt even kijken hoe het ervoor staat op het terrein. ‘Om drie uur vanmiddag breken we af. Dan moet alles weg zijn’, zegt hij.

Ervaren

Midden op het terrein zitten Sven-Arne Quist en zijn vriendin Femke op een dekentje te ontbijten. Quist gaat de master Earth & Environmental volgen. ‘En vanaf februari Geo-Information Sciences.’ Zijn vriendin begint in Utrecht en is op bezoek. Een plastic zak met broodjes en croissantjes tussen hen in. Beiden zijn bachelors van de University CollegeRoosevelt in Middelburg. Quist is een ervaren kampeerder.

We zouden misschien volgend jaar wat meer gezamenljks kunnen organiseren. Samen ontijten ofzo

Sjef Moling

‘Ik heb een tijdelijke kamer in Arnhem gevonden, maar dit was voor de AID veel praktischer’, verklaart hij zijn aanwezigheid op de camping. Quist is één van de 120 introductielopers die hun toevlucht tot de pop-up camping hebben gezocht. ‘Er hadden zich 130 mensen aangemeld, maar een aantal is niet op komen dagen’, legt Moling uit. Hij is dik tevreden over het verloop. Overlast en incidenten hebben zich niet voorgedaan Interactie Quist heeft best een paar verbeterpuntjes. ‘Onderling is er niet heel veel interactie op de camping. De afvoer van de douche zat regelmatig verstopt en één herentoilet voor de hele camping is ook niet erg veel.’ Meer interactie, is ook een puntje dat Moling aanstipt. ‘We zouden misschien volgend jaar wat meer gezamenlijks kunnen organiseren. Samen ontbijten ofzo. Maar beter is het natuurlijk dat die camping helemaal niet nodig is.’

Het echt grote probleem was slaaptekort, zegt Quist. Door eigen schuld overigens. ‘Ik begon al met een slaaptekort aan de AID, omdat ik net terug kwam van vakantie in Marokko. Vanwege de carbon-footprint wilde ik niet vliegen. Daarom zijn we met de boot en de bus naar huis gegaan.’ Hij begon dus al brak aan zijn AID. Over anderhalve week beginnen de colleges. Tijd zat dus, om bij te slapen.