72 jaar Ontwikkelen en Ontspannen (fotoserie)

De centrale personeelsvereniging van de WUR is dit jaar opgeheven. Oud-voorzitter Dick Verduin blikt terug op bijna 72 jaar Ontwikkeling en Ontspanning.

Foto’s met dank aan Dick Verduin.

Afgelopen maand werd de personeelsvereniging O&O (Ontwikkeling en Ontspanning) na 72 jaar opgeheven. Deels omdat er weinig animo was. ‘Jongere werknemers hebben minder belangstelling in een centrale personeelsverenigingen’, zegt oud-voorzitter Dick Verduin. ‘Ze netwerken op een andere manier, meer ad hoc.’ Mede daarom is besloten om de personeelsvereniging te decentraliseren.

Verduin vindt het jammer, maar kijkt ook met veel plezier terug. Hij heeft in de loop der tijd ook aardig wat beeldmateriaal verzameld. Met veel geduld en toewijding legde hij de foto’s één voor één onder de scanner en hevelde ze zo vanuit de oude doos over naar Dropbox. Dus kunnen we ze nu mooi op de laptop bekijken.

Verduin begon in 1964 aan de studie Plantenziektekunde, aan wat toen de Landbouwhogeschool heette. Na zijn studie bleef hij in Wageningen, waar hij onder andere werkte als assistant/associate professor Virologie. ‘Ik ben vrij in het begin al lid geworden van de personeelsvereniging, je had toen verder ook niks in Wageningen.’ In 2003 werd hij voorzitter van de vereniging.

Toen O&O in 1945 werd opgericht, telde de vereniging zo’n 200 leden, vertelt Verduin. Dit aantal groeide in de loop der jaren door naar ruim 1300. Hij laat foto’s van een aantal vergeelde bonnen zien: de administratie. ‘Het lidmaatschap kostte in het begin ongeveer 35 cent per maand en dat ging toen nog uit je loonzakje.’ Pas in de jaren tachtig werd de gehele ledenadministratie gedigitaliseerd.

Tot de jaren tachtig was de ledenadministratie nog op papier.

Sinterklaasfeest

Op de volgende slide is een zwart-witfoto van de intocht van Sinterklaas te zien. ‘Het sinterklaasfeest werd elk jaar gehouden in de kantine van de Bongerd. Ik weet eigenlijk niet precies wanneer deze foto is genomen, maar dat moet al wel wat later zijn geweest, want ik zie de sterflat al op de achtergrond. Toen ik studeerde waren er nog geen studentenflats en als we wilden douchen, dan deden we dat bij het badhuis bij Rustenburg, want dat kon vaak niet bij de hospita.’

Zeevissen

De afgelopen jaren koos de vereniging ook regelmatig het ruime sop, onder andere met het schip ‘De Onrust’ . ‘De vakgroep visserij, met name Sietze Leenstra, wist dat samen met Eva van Drie altijd zo te regelen dat het weinig kostte en de bus zat altijd vol. Zelf heb ik er niet zoveel mee, om zo’n zeepier aan een haak te rijgen. Maar er werden altijd een hoop sterke verhalen uitgewisseld en de eerste die beet had, kreeg een oranjebitter.’

Er zit ook een uitgebreid assortiment sportfoto’s in Verduins collectie. ‘Zaalvoetbal, volleybal, badminton, conditietraining, tafeltennis, tennis, atletiek, we organiseerden zo veel. De tafeltennistafels stonden in de kassen bij de Binnenhaven, daar was toen nog de ruimte voor.’ Zelf is hij niet zo’n sportfanaat. ‘Mijn sport is tuinieren. Ik kan het iedereen aanbevelen, je bent actief bezig en kan tegelijkertijd je hoofd helemaal leegmaken.’

En voorlopig wordt er nog getuinierd. O&O gaat met de 29 tuinen aan de Hollandseweg, door als volkstuinvereniging onder het nieuwe motto: Ontspannen & Oogsten.

Het openstaand saldo van de vereniging komt ook ten goede aan het groen en zal worden verdeeld over twee arboreta: Arboretum Belmonte en Stichting Arboretum Oostereng. Verduin: ‘Het idee is dat oud-leden van de verenging op deze manier hun ingelegde geld nog kunnen zien bloeien.’

Bekijk meer foto’s hier:

O&O