Wetenschap

7000-ste promovendus en cum laude

Zonder ophef is deze zomer de 7000-ste doctorsbul in de Aula uitgereikt. Een cum laude nota bene.
Roelof Kleis

© Catriona Ewing

De 7000-ste is biochemicus Tom Ewing, die op dinsdag 3 juli met lof promoveerde bij persoonlijk hoogleraar Moleculaire Enzymologie Willem van Berkel. Ewing, Schot van geboorte, woont sinds zijn derde in ons land, studeerde scheikunde in Utrecht en kwam via een stage bij Van Berkel in Wageningen terecht.

Papierfabriek

Ewing bestudeerde de werking van flavine-afhankelijke enzymen die bepaalde afbraakproducten van de houtstof lignine om kunnen zetten in voor de geur- en smaakstoffenindustrie interessante stoffen. ‘Vanilline bijvoorbeeld. Een commercieel interessante toepassing.’ Het enzym is een Wageningse vinding. ‘Deschimmel waaruit hij afkomstig is, werd ongeveer 30 jaar geleden ontdekt in het afvalwater van de papierfabriek in Renkum.’ De afgelopen decennia gaat het snel met de aantallen promovendi die Wageningen University aflevert. Het tempo ligt al een aantal jaren rond de 300 per jaar. Wageningen speelt daarmee in de landelijke top van leveranciers van gepromoveerde wetenschappers. De 6000-ste promotie vond in februari 2015 plaats, de 5000-ste in 2011 en de 4000-ste in 2006.

Tom Ewing.jpgDie vorige mijlpalen werden steevast met enig vertoon gevierd. Volgens de Dean of Research Richard Visser heeft het College voor Promoties ervoor gekozen om de 7000-ste te laten schieten. De lat wordt nu bij 7500 promovendi gelegd. Ewing moet het dus, nota bene in het jubileumjaar van WUR, zonder de extra aandacht doen die zijn voorgangers te beurt viel. Hij werkt op dit moment bij de IP-desk (Intellectual Property, het octrooi-adviesbureau)

van WUR.

2020

In het huidige tempo wordt de 7500-ste promotie ergens in het voorjaar van 2020 verwacht. Dat is dan precies honderd jaar na de eerste Wageningse doctor aan de toen nog Landbouwhogeschool. In die eerste jaren waren promoties nog een zeldzaamheid. Nummer 100 werd in 1936 genoteerd, het eerste duizendtal in 1984. In 1990 promoveerden voor het eerst meer dan honderd kandidaten per jaar, oplopend naar een piek van 305 drie jaar geleden.