3500 uien eten om de lente te vieren (+ fotoserie)

Afgelopen zaterdag vierden 300 WUR-studenten het begin van de lente met een typisch Catalaanse uien-BBQ, de Calçotada. Enkele Catalaanse studenten zijn een paar jaar geleden gestart met deze traditie die ze van huis uit kennen.
Kenneth van Zijl
foto: Sven Menschel

3500 Catalaanse uien zijn er afgelopen zaterdag doorheen gegaan. Speciaal geïmporteerd uit Catalonië. Ze groeien op een bijzondere manier, en maar heel kort. ‘Zodra het loof van de ui boven de grond komt wordt er een laag aarde overheen gestrooid’, zegt Catalaan Ramon Botet Vaca, één van de organisatoren. ‘Dit om te voorkomen dat de ui in een bolvorm uitgroeit. Op deze manier groeit het loof steeds naar het licht toe. Deze handeling wordt enkele keren herhaald, net zolang totdat de ui de vorm van een preistengel heeft.’ De Calçols, de officiële naam van het gewas, groeit van januari tot april, het moment om de lente te vieren in Catalonië.

Veel belangstelling

Bolet Vaca had eigenlijk niet gerekend op zoveel mensen. ‘We zijn ooit met z’n achten begonnen. Het jaar daarop waren we met vijftig man. En nu hebben zich 300 mensen aangemeld! We hebben de inschrijving daarom eerder moeten sluiten om het in de hand te houden.’

Zwartgeblakerd

Een Calçotada is een barbecue zonder houtskool. Voor het roosteren wordt een open houtvuur gebruikt. ‘Als de groentestengels zwartgeblakerd zijn aan de buitenkant, zijn ze gaar van binnen’, zegt Bolet Vaca. Daarna worden ze gepeld en vervolgens is het de bedoeling om de uienstengels in een saus te dopen en als een haring boven je mond naar binnen te werken.

Party

Of er nog iets georganiseerd wordt naast de barbecue? Bolet Vaca: ‘Nee, maar inmiddels weet ik van vorig jaar dat mensen altijd muziek meenemen en er veel gedanst wordt.’ Uiteindelijk is de middag uitgelopen op een vrolijke foodfight.

Bekijk de fotoserie:

Catalonian Onion party

Onorthodox

Driehonderd mensen tegelijkertijd aan de barbecue, dat vergde een onorthodoxe aanpak. Bolet Vaca en zijn mede-organisatoren hebben drie gaten gegraven op het veld bij het studentencomplex Droevendaal om het vuur in te stoken. Over de kuilen legden ze ijzeren roosters. Op deze manier was de barbecue-capaciteit zodanig dat iedereen snel kon genieten van de Catalaanse specialiteit. De roosters kunnen nu de opslag in voor de Calçotada van volgend voorjaar.

Lees ook: