34 aanmeldingen voor Honours Programme

Het introductievak van het Honours Programme heeft zo’n tweederde van de deelnemers enthousiast gemaakt voor het ‘echte werk’. 34 van de 49 talentvolle eerstejaars die het vak volgden, hebben gesolliciteerd voor het eerste Wageningse Honours Programme dat eind augustus van start gaat.
Linda van der Nat

In maart zijn de studenten begonnen aan het introductievak, dat gezien kan worden als een voorproefje van het Honours Programme. Het behandelde in een snelkookpan alle aspecten uit het programma. De bedoeling was dat studenten op basis van literatuur, filmpjes, trainingen en master­classes tot een eigen mening zouden komen over een door henzelf gekozen dilemma. Programma­coördinator Ingrid Hijman: ‘De reacties op het vak waren heel positief. Het was even wennen voor ze dat ze niet naar een eindexamen toewerkten, maar naar een persoonlijk leerdoel. Ook waren ze er niet aan gewend dat ze zoveel ­vrijheid hadden en hun eigen verantwoordelijkheid moesten nemen.’

definitieve selectie

Zeven studenten stopten al vrij snel met het vak, aldus Hijmans. ‘Ze konden het toch niet combineren met andere activiteiten.’ Van de 42 studenten die het vak hebben afgerond, hebben er nu 34 gesolliciteerd. ‘Degenen die niet hebben gesolliciteerd geven overwegend aan dat ze het vak boeiend vonden, maar dat ze hun tijd toch liever in iets anders willen steken, zoals wedstrijdroeien, vakken van hun eigen opleiding of sociale activiteiten.’De komende tijd gaat de pro­grammacommissie de sollicitatie­brieven doornemen om tot een definitieve selectie te komen. De bedoeling is dat er 25 studen­ten instromen. Dit aantal moet in vier jaar groeien naar 50 studen­ten per jaar.