312 studentenkamers op Kortenoord

De bouw van 312 studentenkamers op Kortenoord gaat definitief door. Na een slepende rechtszaak gaat Idealis in januari met de bouw van start.
Roelof Kleis

© Idealis

De oplevering van de gemeubileerde, zelfstandige wooneenheden is op zijn vroegst in september komend jaar bij de aanvang van het nieuwe studiejaar. ‘We zijn daarover in gesprek met de bouwer Plegt-Vos’, zegt Idealis-directeur Sylvie Deenen. ‘We hebben gevraagd of dan op zijn minst een deel van de eenheden opgeleverd kan worden.’

Internationale studenten

De studenteneenheden zijn met name bedoeld voor de huisvesting van internationale studenten. De kamers zijn gemeubileerd en voorzien van eigen douche, toilet en keuken. Daarnaast zijn er gemeenschappelijke voorzieningen als een ontmoetingsruimte en een washok. De 312 eenheden zijn verdeeld over vier bouwlagen. Het gaat om tijdelijke woonruimte voor maximaal tien jaar.

artist impression noord-oost gevel.JPGDe bouw op Kortenoord (hoek Nieuwe Kanaal – Kortenoord Allee)

heeft al met al twee jaar vertraging opgelopen. Aanleiding daarvoor zijn de bezwaren van de ondernemers van het Business & Science Park tegen tijdelijke woningbouw op hun bedrijventerrein. Die bezwaren zijn uiteindelijk vorige week door de rechter ongegrond verklaard. Dat maakte de weg vrij voor de bouw.

Wij doen als goede buren gewoon mee in het parkbeheer

Sylvie Deenen

Van onmin is volgens Deenen geen sprake meer. Idealis is zelfs partner geworden in het parkmanagement. ‘Wij doen als goede buren gewoon mee in het parkbeheer. Het is ook in ons belang dat het park er goed uitziet en de inrichting van de openbare ruimte op orde is.’ Het BSP is bezig met een ‘revitalisering’ van het bedrijventerrein.

Campus

Onderdeel van die revitalisering is het gezamenlijke optrekken van WUR met het BSP voor onder meer het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid. Dat werd onlangs zichtbaar gemaakt door het plaatsen van campusborden bij de entree van het BSP. Het bedrijventerrein maakt daarmee formeel onderdeel uit van Wageningen Campus. De tijdelijke wooneenheden zijn daarmee, na Campus Plaza, feitelijk het tweede voorbeeld van studentenhuisvesting op de campus.