Studentenleven

30 maart 2012: Vaarwel Arion!

De laatste dag dat villa Arion dienst doet als hoofdkwartier van activistisch Wageningen. Studentenvakbond WSO, sinds kort opgegaan in Pulse, coördineerde van hieruit meer dan vier decennia lang de acties, campagnes en voorzieningen die het studentenleven in Wageningen extra jeu gaven.

Pulse zet de activiteiten voort vanuit het gebouw met de klok. Wij kijken nog één keer terug op de roemrijke jaren van Arion.

Beginjaren

Arion was ooit de woning van dokter Niemeijer. Het pand werd in 1965 gekocht door de Landbouwhogeschool. Wanneer WSO erin kwam? Grappig dat we dat vragen, want hoewel het pand tot voor kort vele kubieke meters aan archiefstukken herbergde, kan niemand precies vertellen wanneer dat was. Kennelijk geeft het opslaan van duizenden formulieren vooral het gevoél van historisch besef… Maar het moet ergens tussen ’65 en ’69 geweest zijn.

Hoogtepunt

Het hoogtepunt van Arion was zonder meer de ‘Wageningse Lente’ in 1980. Actievoerende studenten hielden toen een maand lang het bestuurscentrum aan het Salverdaplein bezet. De telefoonverbindingen werden afgesloten, maar de bezetters hielden via portofoons contact met Arion. Vanuit de villa werd de actie gecoördineerd en konden, in geval van een dreigende ontruiming, versterkingen worden opgetrommeld.

Studentencultuur

De betekenis van Arion reikt verder dan alleen WSO. De grote zaal van Arion kon immers gehuurd worden door elke studentenorganisatie in Wageningen. In het nieuwe onderkomen van Pulse, het gebouw met de klok, is dat niet meer mogelijk.

Kamerbalie

Veel oud-studenten kennen Arion van de Kamerbalie, zonder meer het meest succesvolle langetermijn-project van de WSO. Tegenwoordig is het een website, maar voorheen was het letterlijk een balie waar vragers en aanbieders door elkaars kaartenbakjes konden grasduinen. De Kamerbalie heeft WSO overigens overleefd en bloeit als nooit tevoren: vorig jaar werden er bijna 800 kamers gevonden via de site.

Teloorgang

Dat WSO in de loop der jaren aan aantrekkingskracht heeft verloren is bekend. Toch is dat niet de reden van het vertrek uit Arion. Het pand is eenvoudigweg te duur voor de universiteit. Met een hele lijst aan achterstallig onderhoud werd dat probleem steeds nijpender. De isolatie is bijvoorbeeld zo slecht dat sommige ruimtes alleen in de zomer gebruikt kunnen worden. De nieuwe eigenaar (het pand staat inmiddels te koop), zal dus eerst flink aan het klussen moeten. Maar dan heeft hij/zij ook een prachtig onderkomen op een schitterende locatie. Pulse zal er ongetwijfeld nog af en toe met weemoed aan terugdenken. Met dank aan Karmijn van den Berg, de laatste voorzitter van de WSO.