30 Duizend euro voor arboretum

Het Universiteitsfonds Wageningen heeft onder alumni 30 duizend euro ingezameld voor het Belmonte Arboretum. Mede dankzij die giften kan het koetshuis worden verbouwd.
Rob Ramaker

Foto: Het koetshuis in het Belmonte Arboretum / Wim Hof

Dedde Smid, directeur van de stichting Belmonte Arboretum, maakte de opbrengst afgelopen zaterdag bekend op een bijeenkomst voor donateurs. Smid haalde eerder een Europese subsidie van 48 duizend euro binnen en moest nog eenzelfde bedrag ophalen via giften en andere beurzen, aangevuld met eigen reserves.

De in totaal 96 duizend euro wordt onder meer gebruikt om het koetshuis te verbouwen. Zo moet het een meer aantrekkelijke ruimte worden om vergaderingen en workshops te houden. Verder komt er een informatiebalie annex winkeltje en wordt de rozencollectie van het arboretum opnieuw ingepland. De verbouwing gaat dit najaar van start en zal zo’n acht weken in beslag nemen.

Smid hoopt dat het arboretum dankzij de nieuwe faciliteiten meer geld kan binnenhalen. Vanaf 1 januari 2017 stopt namelijk de financiering van Wageningen UR en het Geldersch landschap; de stichting Belmonte Arboretum moet zich dan grotendeels zelf financieren. Wel hoopt Smid ook in 2017 de historische en wetenschappelijke band met Wageningen UR te behouden.

Wageningen UR stootte het Arboretum af in 2012. De tuin was niet langer nodig voor wetenschappelijk onderzoek en de instelling gaf aan niet langer te ‘kunnen en willen betalen’ voor het onderhoud.