212 huishoudens doen Food Battle

Aan de Food Battle in Wageningen doen 212 huishoudens mee. Dagelijks houden ze bij hoeveel eten ze weggooien. De eerste van drie weken zit er op.
Koen Guiking

‘Mijn studentenhuis gaat nog bewuster met voedsel om nu we ons hebben ingeschreven voor de Food Battle’, vertelt Anne Walther. ‘Afgelopen week hebben we bijna een kilo aan groente en fruit weggegooid. Ik denk dat dit iets minder is dan normaal, want we hebben altijd heel veel groente en fruit in huis en vaak moeten we wel iets weggooien.’

Walther is zelf betrokken bij de promotie van de Food Battle, vanuit haar functie bij Green Office Wageningen. Ze gooit dus sowieso al weinig eten weg. Toch merkt ze dat er nu nog minder in de kliko verdwijnt. ‘We kijken goed welk eten er als eerste op moet, kopen nog slimmer in en verzinnen creatieve recepten waar we de kliekjes van de dag ervoor in kunnen verwerken’, vertelt ze.

Gerelateerde berichten

Hoewel zijdelings betrokken bij de organisatie, weet Walther niet of er nog andere studentenhuizen meedoen aan het bewustwordingsevenement om voedselverspilling te verminderen. ‘We kunnen alleen zien dat zich 212 huishoudens hebben ingeschreven voor de Food Battle in Wageningen. Daarmee is het volgens mij de grootste in Nederland. Hoeveel mensen deze huishoudens vertegenwoordigen is niet bekend. En hoeveel van de deelnemers student of medewerker is aan Wageningen UR kan ik helaas ook niet zien.’ Al die informatie zal na afloop van de Food Battle bekendgemaakt worden als de onderzoekers alle data geanalyseerd hebben, waarschijnlijk half mei.

Ook Roos Akkerman en Anna Gelhausen van Green Office Wageningen vertellen dat ze deelnemen aan de Food Battle. Dagelijks wegen ze precies af hoeveel eten ze weggooien, houden dat bij in het speciaal daarvoor bedoelde dagboek en geven dat eens per week door op de Food Battle website.

Tijdens de Food Battle organiseert Green Office tevens aanpalende activiteiten. Zo werd afgelopen vrijdag de film Fresh vertoond in het gebouw met de klok, is er woensdag 25 maart een workshop ‘cooking with leftovers’ en staat voor 2 april een Food Battle cook-off gepland in The Spot. De kookwedstrijd gaat tussen twee Wajo’s (Wageningse jongeren), een Droevendaalduo, een tweetal Nederlandse studenten en een tweetal internationale studenten.