21-uursrace door Gelders landschap

Na een race van 21 uur komen vanavond om 19.00 uur de deelnemers aan de Battle of the SACs aan bij Sportcentrum De Bongerd. Ze hebben dan fietsend, lopend, rennend en kajakkend minstens 250 kilometer afgelegd.
Koen Guiking

In teams van vier banen leden van Nederlandse studentenklimverenigingen zich door het Gelderse landschap. De race start in Wageningen, en gaat vervolgens onder andere door de Millingerwaard bij Nijmegen en een heidegebied nabij Wolfheze, om vervolgens weer te finishen bij de Bongerd in Wageningen. De 28 deelnemende teams zijn gisteravond om 22.00 uur vetrokken en moeten vanavond vóór 19.00 uur binnen zijn. Tussendoor moeten ze zoveel mogelijk punten bij elkaar sprokkelen door zich te voet, per fiets en per kajak van plek naar plek te bewegen en ondertussen allerlei puzzels op te lossen. Het team moet bij elkaar blijven.

‘Deelnemers aan de wedstrijd krijgen een kaart mee met zes punten die ze moeten aandoen’, legt organisator Patrick de Baat van de Wageningse klimvereniging Ibex uit. ‘Op die plaatsen moeten ze stempelen, maar tussendoor moeten ze ook nog elke keer minstens één ander punt bezoeken. Op die plek knippen ze dan met een tang in hun ponskaart. Per plek krijgt het team een punt.’ Het team dat in 21 uur de meeste punten verzamelt, wint de Battle of the SACs (Student Alpine Clubs). Er zijn 87 tussenpunten uitgezet, dus een slimme route plannen is minstens zo belangrijk als zo veel mogelijk kilometers afleggen.

Deze wedstrijd werd elf jaar geleden voor het eerst georganiseerd in Wageningen en is sindsdien ieder jaar op een andere locatie. De winnende klimvereniging organiseert de race het jaar erna. ‘Ik heb drie keer meegedaan’, vertelt Patrick. ‘Twee keer ben ik vijfde geworden met mijn team en vorig jaar hebben wij gewonnen.’ Dit jaar is de BotS dus weer in Wageningen, voor de derde keer in de geschiedenis.