2018 wordt mijn jaar want… Ik ga trouwen

De periode rond oud en nieuw is een tijd om vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. Resource vroeg diverse studenten en medewerkers waarom 2018 hún jaar moet worden. Apriana Vinasyiam vertelt over haar trouwplannen.
Liza van Kapel

Apriana Vinasyiam, promovendus bij de aquacultuur en visserij groep, uit Indonesië

Ik ben verloofd in Indonesië, ongeveer twee maanden voordat ik begon aan mijn promotie in Wageningen. Aangezien het gebruikelijk is om binnen een jaar na je verloving te trouwen, ga ik dit in april doen en begin ik aan een huwelijk op afstand.

Het belangrijkste voordeel van het huwelijk is dat je visies met iemand deelt. Vooral over ons doel om een gezin te stichten, wat me kan helpen mijn toekomstige beslissingen vorm en richting te geven. Getrouwd zijn betekent ook dat ik tijd apart moet zetten om voor mijn man te zorgen. Mogelijk houd ik daardoor minder tijd over om te werken, maar het voordeel is dat dit mij kan helpen om mijn werk en persoonlijke leven beter te balanceren. Ik kijk ook uit naar de motivatie en support die het huwelijk mij zal geven. Mijn verloofde steunt me nu al veel tijdens het promoveren. Er zullen altijd moeilijke perioden zijn en het geeft me veel kracht wanneer ik weet dat ik het niet alleen voor mijzelf doe, maar dat hij er ook op rekent dat ik het voor elkaar krijg.

Het huwelijk is erg belangrijk in mijn cultuur. Het is de enige manier waarop je wordt erkend als stel, zowel door de regering als door de maatschappij. De bruiloft zelf wordt een groot feest, met meer dan 600 gasten. Dat is gebruikelijk in Indonesië. De buid en bruidegom moeten de hele dag staan en de gasten één voor één ontvangen. Het evenement vindt plaats bij mijn ouders op Selayar, een heel mooi klein eiland.

We willen allebei later in Indonesië werken en mijn verloofde is nu op zoek naar een promotieplaats hier. Tot dan zullen we met de afstand en het tijdsverschil om moeten gaan. Wat wel moeilijk is. Ik ben heel dankbaar voor de technologie die we vandaag de dag hebben. Het heeft een grote invloed op het behouden van onze communicatie en liefde, over een afstand van bijna twaalf duizend kilometer.