Studentenleven

2018 wordt mijn jaar want… Ik ga vrijwilligerswerk doen in Ecuador

De periode rond oud en nieuw is een tijd om vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. Resource vroeg diverse studenten en medewerkers waarom 2018 hún jaar moet worden. Frank van Rossum vertelt over zijn buitenlandplannen.
Liza van Kapel

Frank van Rossum, BSc student Economie en beleid

‘Ik vertrek in januari naar Quito, Ecuador, om daar les geven aan op een school die gerund wordt door nonnen. Een vriend die ik tijdens Erasmus in Finland heb leren kennen had dit gedaan en ik werd enorm enthousiast van zijn verhalen. Ik vertrek nu naar Ecuador om dezelfde reden dat ik naar Finland vertrok: ik wil me onderdompelen in een andere cultuur en leefomgeving, flexibeler worden en wennen aan nieuwe gewoontes. In Finland heb ik dat niet gekregen omdat ik in een ‘Erasmusbubbel’ zat, maar hoop dat nu wel te bereiken.

Naast die ervaring voor mezelf is mijn voornaamste reden iets bij te dragen aan mijn omgeving: ik had ook kunnen gaan rondtrekken als toerist, maar dan blijf je in een bubbel waarin je vooral consumeert. Dit is een lokaal project dat indirect kinderarbeid tegengaat, en dat vind ik heel vet. Daarnaast heb ik altijd al graag een Latijnse taal willen leren. Op school was dat saai, maar nu zie ik echt de toegevoegde waarde: je begrijpt de wereld beter en het kan voordelen hebben bij een latere carrière.

Doodeng

Ik vind het ergens doodeng dat ik al bijna ga, vooral omdat ik ook Spaanse les ga geven en dat goed wil doen. Toch vertrouw ik erop dat het goedkomt. Dat is denk ik een persoonlijk trekje: hoeveel druk ik mezelf ook opleg, ik blijf altijd positief.

In de vrije tijd die ik heb tussen lesgeven door, wil ik graag nog wat economische en filosofische klassiekers lezen. Zo kan ik even kritischer kijken naar mijn vakgebied en het in een breder perspectief zetten. En natuurlijk wil ik in mijn vrije tijd zoveel mogelijk van Ecuador zien: het is een ontzettend divers land, waar ik me helemaal in wil onderdompelen.’