2017 wordt mijn jaar want … Ik wil profwielrenner worden

De periode rond oud en nieuw is het rustig op de campus in Wageningen. Het is ook een tijd om vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. Resource vroeg diverse studenten waarom 2017 hún jaar moet worden. Jan-Willem van Schip vertelt over zijn plannen om profwielrenner te worden.

Jan-Willem van Schip, bachelorstudent Bodem, Water, Atmosfeer

‘Vorig jaar heb ik mezelf enorm verbeterd bij baanwielrennen: in 2015 was ik nog een broekie, in 2016 reed ik het WK en de Olympische spelen. Komend jaar wil ik gaan focussen op de weg: ik wil laten zien dat mijn goede vorm niet eenmalig is.

De overstap is vooral ook om mezelf te prikkelen: ik kan wel alleen op de baan blijven rijden maar daar wordt ik geen betere correur van. Ik ben er heilig van overtuigd dat de combinatie van de twee me een betere rijder maakt. Vorig jaar heb ik een goede basis opgebouwd op de baan om nu de twee makkelijker te kunnen uitwisselen.

Anderen zien rijden tijdens de Spelen heeft me extra motivatie gegeven: je ziet hoe hard zij gaan en wat ze kunnen en dat wil jij ook. Het is hetzelfde als met studeren: als je andere studenten hard ziet leren motiveert mij dat ook om er vol voor te gaan. Ik geloof dat als je zelf wil dat het wat wordt, dat het dan ook lukt. Zo ga ik mijn best doen optijd hersteld te zijn van mijn hersenschudding om weer te kunnen rijden.

Ik fiets ontzettend graag en ik wil laten zien dat ik hard kan fietsen, dat kan het beste als je het bij grote ronden zoals de Tour en De Giro laat zien. Ik vind mijn studie leuk, maar ik wil met wielrennen mijn brood verdienen. Daarom moet ik begin van het seizoen heel hard rijden, zodat ik nu al uitgekozen wordt om als prof te rijden.’