Wetenschap

13 hoogleraren krijgen eigen straat

Dertien straten in woonwijk Kortenoord krijgen de naam van een voormalige hoogleraar van WUR. Dat heeft de gemeente bekendgemaakt. Er zit één vrouw tussen.
Roelof Kleis

De straten maken onderdeel uit van Kortenoord III, de derde fase van de nieuwbouw aan de westkant van Wageningen. Kortenoord was voorheen grond van WUR. In de eerste fasen van het plan zijn Wageningse kunstenaars en sporters vernoemd. In fase drie zijn de hoogleraren aan de beurt. De lijst is opgesteld in overleg met WUR.

Mien Visser

Onder de dertien namen is er slechts eentje van een vrouw: hoogleraar Landbouwhuishoudkunde Mien Visser (1907-1977). Zij was de eerste vrouwelijke hoogleraar in Wageningen op de nieuwe leerstoel Landbouwhuishoudkunde. Op de lijst met namen prijken verder voornamelijk coryfeeën uit de beginperiode van de Landbouwhogeschool.

20191212_145544_resized_1.jpgDe oudste van het stel is de Duitser Adolf Mayer (Oldenburg, 1843)

. Mayer was al vanaf het begin van het landbouwonderwijs in Wageningen van de partij. Hij werd in 1876 leraar landbouwscheikunde en -technologie aan de toen opgerichte Rijkslandbouwschool, de voorloper van de universiteit. Op dat moment was hij al hoogleraar Landbouwscheikunde in Heidelberg. In 1926 werd hij eredoctor aan de Landbouwhogeschool.

Op de lijst met namen staat ook Gerrit Grijns (1865-1944, Dierfysiologie). Grijns is de eerste hoogleraar Dierfysiologie in Wageningen. Hij staat mede aan de wieg van de voedingsleer. Hij formuleerde als eerste het werkingsprincipe van vitaminen. Grijns liep in 1929 ten onrechte de Nobelprijs voor het vitamine-onderzoek mis. Eerder dit jaar werd een nieuw onderzoekscollectief naar hem vernoemd: het Gerrit Grijns Initiative.

De Wilde

Op de lijst met namen staan verder Willem Hofstee (1909-1987, Sociale Geografie), Jan Bijhouwer (1898-1974, Tuin- en Landschapsarchitectuur), Hendrik Quanjer (1879-1961, Plantenziektekunde), Bernard Slicher van Bath (1910-2004, Sociale Geschiedenis), Henricus Tendeloo (1896-1984, Scheikunde), Theodorus Thurlings (1916-1997, Staathuishoudkunde), Jacobus Wellensiek (1899-1990, Tuinbouwplantenteelt) en Jan de Wilde (1916-1983, Plantenziektekunde).