100 jaar wijsheid en verwondering

Het thema van het eeuwfeest van Wageningen Universiteit is ‘wisdom & wonder’. Dat werd vanmiddag onthuld tijdens de viering van de Dies, de verjaardag van de universiteit.
Roelof Kleis

Wijsheid en verwondering dus, als je het letterlijk vertaalt. ‘Maar het Engelse ‘wisdom’ heeft een bredere betekenis dan alleen wijsheid’, licht projectleider Door van der Sloot toe. ‘Daar valt ook kennis onder. De wijsheid om de kennis die we hebben in de wereld toe te passen en te leren van de wijsheid in de natuur.’

Vier logo’s

Tegelijkertijd met de onthulling van het thema van het eeuwfeest werd ook het logo gepresenteerd. Of eigenlijk, de logo’s, want het zijn er liefst vier. De logo’s zijn ontworpen door het Utrechtse ‘visual branding’ bureau Bril&Baard. De logo’s bestaan uit eenvoudige patronen van lijntjes en stippen, en zijn geïnspireerd op vormen en patronen uit de natuur. Je kunt er bijvoorbeeld een duimafdruk in zien, een veer of een bacteriekolonie, boomringen of zelfs een delta.

‘De logo’s zijn geïnspireerd op de natuur en op de grote veelzijdigheid van onze organisatie en onderzoekdomeinen’, zegt communicatieadviseur Kristel Klein. ‘Dit wordt weerspiegeld in de diversiteit van het jubileumlogo: dit verandert van vorm. Onze organisatie was, is en blijft in beweging en dient als bron van kennis en inspiratie voor de toekomst.’ Van de vier logo’s is een animatie gemaakt, die de logo’s in elkaar over laat vloeien. De logo’s worden door elkaar heen gebruikt en zijn dus niet gebonden aan een van de onderdelen van Wageningen University & Research.

jubileumboek.jpg

100×100

Tijdens de Dies werd ook de 100×100 campagne gelanceerd. Binnen dit platform kunnen alumni, medewerkers of studenten een project financieel ondersteunen. De vier gekozen projecten hebben allen een link met het eeuwfeest. Het gaat om een jubileumboek, de organisatie van het Groot Nederlands Studentenkampioenschap dat volgend jaar in Wageningen plaatsvindt, een boomplantproject en de deelname van studenten aan het Global Youth Institute van de World Food Prize stichting.

Het jubileumboek waar aan wordt gewerkt, is het nog ontbrekende deel vier in de reeks De geschiedenis van de Landbouwuniversiteit Wageningen. De eerste drie delen werden uitgegeven bij het 75-jarig bestaan van de universiteit. Het nieuwe deel moet een eigentijdse versie worden die de laatste 25 jaar van de afgelopen eeuw beslaat. Het 100-bomen project is een activiteit voor alumni. De bedoeling is volgend jaar op 21 juni wereldwijd evenementen worden gehouden voor alumni, waarbij in totaal 100 bomen worden geplant.