100 ‘gangen’ in Waste Challenge

Studenten en afvalscheiding, gaat dat samen? Honderd ‘gangen’ op vier studentenflats doen een poging door deel te nemen aan The Waste Challenge.
Roelof Kleis

(Foto: gemeente Wageningen)Het zijn gangen in de studentenflats Asserpark, Dijkgraaf, Hoevestein en Rijnveste. De studenten proberen tien weken lang zoveel mogelijk afval te scheiden. Om de moed erin te houden zijn tussentijds prijzen te winnen met een tweewekelijkse afvalquiz. Deze week won 14 B van Asserpark een tostigrill. De Wageningse wethouder Dennis Gudden kwam het ding persoonlijk overhandigen.

Probleem

De afvalwedstrijd is ontwikkeld door BingBang in opdracht van de gemeente Wageningen. Afvalscheiding in hoogbouw is een probleem. Het scheidingspercentage blijft achter bij die in de laagbouw. Daardoor blijft er veel te scheiden afval achter in de reststroom. Zeker bij de studentenflats valt nog veel winst te behalen, blijkt uit een nulmeting van het afval.

The Waste Challenge.jpg

Voor die meting werden de restafvalcontainers van de deelnemende flats doorgespit. Bijna de helft van het restafval bestond uit bioafval, waarvan eenderde voedsel en de rest schillen, eierschalen en dergelijke. De andere helft van het restafval bevatte veel plastic, blikjes, kartonnen drankverpakkingen en papier. Slechts een kwart van het restafval was officieel restafval.

Slanker

Een wedstrijdje scheiden moet studenten daarom meer bewustzijn bijbrengen van hun afvalgedrag. BinBang heeft daarvoor de ludieke aanpak gekozen door afvalscheiding te koppelen aan fitness onder de slogan ‘separating waste is good for your waist’. Afvalscheiding maakt je slanker dus. Bijvoorbeeld doordat je vaker naar de verschillende afvalbakken moet lopen. Een bijbehorende app houdt de deelnemers op de hoogte van hun vorderingen.

Om het scheiden eenvoudiger te maken, hebben de deelnemers bij aanvang van de competitie afvalbakken gekregen om de verschillende fracties afval in te doen. De Waste Challenge is een samenwerking van de gemeente, studentenhuisvester Idealis, afvalbedrijf ACV, BinBang en Nedvang.