Wetenschap - 1 januari 1970

10.000 bèta-lessen

10.000 bèta-lessen

10.000 bèta-lessen


Amerikaanse onderzoekers zijn erin geslaagd een muildier te klonen. Dit
nieuwswaardige feit is de afgelopen weken veelvuldig in de media belicht.
Muildieren zijn namelijk (ik noem het maar even) onvruchtbaar. Wat een
vooruitgang. In plaats een nieuw dier te fokken (men neme: 1 ezelshengst,
alsmede 1 paardenmerrie), maak je er een in het lab. Tjonge. En dan vraag
ik me gelijk af wat hier het nut van is. Goed, het is de eerste keer dat
klonen lukt bij paardachtigen. Maar bij mij wekt zo’n bericht vooral vragen
op. Wie zit er nu nog op extra muildieren te wachten? En als ze nodig zijn,
kan dit dan niet op natuurlijke wijze? Mijn grootste zorg is echter het
effect dat dit zal hebben op de beeldvorming van de wetenschap. Die wordt
vooral bepaald door dit soort ‘doorbraken’ waar middelbare scholieren niet
op zitten te wachten. Die interesseren zich namelijk steeds minder voor
bètavakken. En dat is een probleem: zonder bètavakken geen bètastudies. En
zonder studenten geen geld. Geen wonder dus dat scholieren bestookt worden
met leuke bètagastcolleges. Een ontwikkeling waar ook Wageningen aan
meedoet. Maar ik vraag me af wat dit helpt als het meest interessante
nieuws dat je te melden hebt het klonen is van een muilezel.

Dit soort onderzoek riekt naar zelfkickerij. Het kan, dus doen we het ook.
En daarna op zoek naar rechtvaardiging: ‘Dit lost van alles op. Ehm, wat
was ook weer het probleem?’ Helaas zie je dit bij alle technische
disciplines (Betuwelijn, Joint Strike Fighter, Drieklovendam; allemaal
natte dromen van ingenieurs waar geen hond verder op zit te wachten). Al
die projecten zijn niet alleen vreselijk duur, ze hebben grote nadelen
(voor het landschap bijvoorbeeld). En dan is er dus de PR. Het is
duidelijk; op deze manier trekken we geen extra studenten. Hier moet worden
ingegrepen. Daarom kom ik met een initiatief. Hiervoor heb ik goed gekeken
naar president Bush, die zijn imago oppoetste met een plan: 15 miljard voor
de bestrijding van aids in Afrika. Nu heb ik een zwak voor Afrika, dus ik
moet zeggen dat ik geroerd was. Goed, het is een fractie van de kosten van
de inval in Irak, maar het stond er toch maar. Helaas had ik me te snel
verheugd. Want wat blijkt: Bush zelf zorgt maar voor een derde van dit
geld. Eenzelfde bedrag moet ook komen van de Europeanen, en nog een keer
dit bedrag van derden. Ja, zo kan ik het ook.

En dus lanceer ik een plan voor tienduizend gratis lesuren voor bèta-PR op
middelbare scholen. Hoe? Eenvoudig: zelf stel ik een half uur van mijn tijd
beschikbaar. Ik roep hierbij mijn 10.000 collega’s van Wageningen
Universiteit en Researchcentrum op dit ook te doen. Hiermee zijn we al op
de helft.De rest moet komen van onze collega’s op technische universiteiten
en biologische faculteiten. En het wordt leuk voor de kids. Ons motto: niet
klonen maar klooien. Dit gaat heel wat studenten opleveren. Let maar op,
straks loopt het storm. Allemaal nieuwe studenten. En nu maar hopen dat die
straks geen belangstelling krijgen voor muilezels.

Egbert Lev

Re:ageer