Filmregisseur Ruben Smit in het veld © Ruben Smit Productions
De film brengt het volledige ecosysteem van het Waddengebied in beeld. Van microscopisch klein plankton – mini-organismen die als buitenaardse wezens voor de lens zweven – tot toppredatoren zoals de grijze zeehond. De filmploeg wist ook een aantal beelden vast te leggen die nog niet eerder waren gemaakt, zoals de geboorte van een gewone zeehond en een duo slechtvalken dat samen jaagt.
We wilden vooral het verhaal vertellen en de beelden voor zich laten spreken.
Ruben Smit, Regisseur van WAD
Een crew van vijftien mensen legde de beelden vast in ruim driehonderd draaidagen. Ter vergelijking: een gemiddelde speelfilm telt dertig draaidagen. In totaal verzamelden ze bijna vijfhonderd uur aan beeldmateriaal.
Wetenschappelijke basis
Voordat Smit überhaupt begon met het filmen, heeft hij bijna twee jaar vooronderzoek gedaan. Daarvoor heeft hij ook veel met wetenschappers gesproken, onder andere van Wageningen Marine Research. ‘Die wetenschappelijke kennis is onmisbaar, want je kunt de natuur pas goed filmen als je precies begrijpt hoe het werkt.’ Hoewel hij zelf ecoloog is, wordt hij soms toch nog verrast. ‘Ik wist bijvoorbeeld wel dat zeesterren op mossels jagen, maar ik wist niet dat ze dat in zulke grote aantallen tegelijk deden. Daar kwam ik pas achter toen ik op een onderzoeksschip meeging en we enorme hoeveelheden zeesterren opvisten met de mossels. Toen ben ik meteen gaan kijken hoe we dat onder water konden filmen.’
Tijdens het maken van WAD kom je erachter dat zo’n ecosysteem veel verder gaat dan alleen de Waddenzee. Ik wil bijvoorbeeld ook weten wat zo’n strandloper doet als die eenmaal naar Siberië is gevlogen.
Ruben Smit
Krakend ijs
Geluid speelt een belangrijke rol in de film, vertelt Smit. ‘We hebben bijvoorbeeld wel veertig soorten geluiden van zand en zeventig soorten zeegeluid opgenomen. Onbewust krijg je dit als kijker mee en daardoor kom je meer in de film.’ Het werkt inderdaad, want als kijker waan je je onder het krakende ijs met de grijze zeehond of in het knisperende zand naast de pasgeboren bergeendenkuikens. En je kunt niet anders dan glimlachen als de scholeksters op het strand een dance-off houden om te bepalen wie de beste nestelplekken krijgt. Soms is het moeilijk te geloven dat alles in Nederland is gefilmd, zeker bij beelden van het Noorderlicht.
(tekst gaat verder onder de video)
Bekijk hier een voorproefje van WAD:
Tijdens de film wordt, in tegenstelling tot de meeste natuurdocumentaires, weinig commentaar gegeven. Pas in de aftiteling krijgt de kijker mee dat het Waddengebied door de mens ernstig wordt bedreigd. Smit: ‘We wilden de beelden voor zich laten spreken. Als je veel gaat duiden, dan gaat ook die verwondering en fascinatie er vanaf.’
Op 1 oktober gaat WAD in première in Leeuwarden. Vanaf 4 oktober draait de film in de Nederlandse bioscopen. Op 26 september, is er een sneak-preview in de Waaierzaal in Orion. Ruben Smit geeft bij deze voorvertoning een toelichting op zijn film en is er ruimte om vragen te stellen.
Lees ook:
Componist van de Veluwe
Nieuwe wildernis beleven valt nog niet mee
Blauwe Kamer in docu Ruben Smit
Natuurfilmers openen kantoor op campus
Gefascineerd door de schoonheid van de natuur