Wetenschap - 11 juli 1996

Vilitzer, Vilitzer, Het meisje en de rector

Vilitzer, Vilitzer, Het meisje en de rector

Nike heeft Krajicek, de ABN heeft Ajax en de Rabobank onderhoudt een wielerploeg. Dat is niet voor niets zo. Want belangrijker dan de kwaliteit van een schoenzool is een winnend Wimbledon-finalist. Zo doet niet de hoogte van hypotheek of rente ter zake, maar godenzonen die Europacups in de wacht slepen en arbeiders van de weg die ontsnappen in de laatste kilometers, bergtruien dragen of in ravijnen duikelen, weer naar boven klauteren en verder fietsen.

Helden zijn belangrijk. Alleen helden zorgen voor een goed en wijd verbreid imago. Die gedachte begint thans ook door te dringen in andere sectoren van de samenleving dan het bedrijfsleven. Zoals de academische.

De Erasmus-universiteit biedt het slimste meisje van Maassluis en omgeving een contract aan. Niet omdat men in Rotterdam nu ineens het lotingsysteem onrechtvaardig acht. Niet omdat het college van bestuur bezorgd is dat het arme meisje bij uitloting aan de drugs gaat of anderszins niet goed terecht komt. Nee, de universiteit wil gewoon het imago opkrikken. Het zich bekommeren om het meisje Vernooy, dat dreigt te worden uitgeloot met gemiddeld 9.4, is daarvoor ideaal.

Minstens zo ideaal als de bankdirecteur die voor het oog van de camera een helpende hand uitsteekt naar zijn gehavende employee Bruyneel. Anders dan in Wageningen beseft men in Rotterdam dat goede onderwijsprogramma's en posters met leuke doch onbekende meisjes en jongens geen zoden aan de dijk zetten in de strijd om de student.

Bruyneel geeft een paar dagen later toch op. En Vernooy moet van de enige Nederlander die niet maalt om populariteitspolls, Ritzen, toch gewoon meeloten. Maar dat zal Wijffels of Akkermans verder een zorg zijn. Hun imago staat.

Re:ageer