Wetenschap - 6 maart 1997

Vilitzer, Lokroep

Vilitzer, Lokroep

Vilitzer, Lokroep
Met steeds meer projecten in het verschiet als nieuwe Maasvlaktes, kunstzinnige bruggen, Schipholen in zee, verzonken A-wegen en Betuwe-extra's, is de behoefte aan een constante techneuteninstroom natuurlijk erg groot. Dat soort dingen kun je niet overlaten aan een handjevol ouwe rotten of een enkele briljante jongeling. Tomaten telen op een eilandje in zee of hogesnelheidslijnen met om de kilometer een tunnel vereisen grote hoeveelheden technici, braintanks en teamwork
Er is echter een klein probleempje: de belangstelling voor techniek is niet meer zo groot. Waar dat aan ligt weet niemand: waarschijnlijk gewoon een varkenscyclus. Maar wat iedereen wel weet is dat posters in abri's van Anderson-achtige eerstejaars niet meer helpen de interesse aan te wakkeren; evenmin als opgeven hoe gezellig stad of dorp is. Dus wordt naarstig gezocht naar betere, dus financiele lokkertjes
Utrecht, dat biologen lekker wil maken met een jaartje extra studiebeurs, vormt een bron van inspiratie. Zo wil Twente het percentage vrouwen op de campus opkrikken door twijfelende meisjes te strikken. TU-dames mogen straks als ze het na een half jaartje niet meer zien zitten, gewoon wat anders gaan doen. Zonder dat ze er last mee krijgen. Mooi aanbod
In Delft vinden ze het geslacht van een techneut niet zo belangrijk. Daar is een ieder die goed is in vwo-sommetjes welkom. Een professor aldaar liet via een regionale radiozender weten heel veel te zien in een collegegeldkorting. Ondertussen sleutelen de Eindhovenaren aan door bedrijven gesponsorde beurzen voor Betablokkers. Ook geen misselijke aanbieding. Ik zou mijn studie kunstgeschiedenis meteen inruilen voor elektrotechniek
Al deze noodgrepen zijn gebaseerd op de angst dat zonder een nieuwe generatie Hollandse bruggenbouwers, inpolderaars en lijnentrekkers kustlocaties zeer vreemde vormen zullen aannemen, bruggen gaan zwabberen, gras niet meer wil groeien, vliegvelden naar de bodem van de zee zinken en wegen en spoorlijnen uiteindelijk uit pure armoe bovengronds zullen blijven. En dat is natuurlijk niet goed

Re:ageer