Wetenschap - 22 juni 1995

Vilitzer, Foute boel

Vilitzer, Foute boel

Een paar vraagjes over dat gedoe rond dat olieplatform.

Waarom tankten Nederlandse automobilisten wel gewoon Esso, toen een paar jaar geleden een dronken lor de Exxon Valdez op de klippen liet lopen? Waarom tankt Kinkel een paar dagen geen Shell? Toch niet omdat de kiezers zich massaal hebben afgewend van zijn partij? Waarom tanken PvdA kamerleden niet bij Shell wanneer ze, na voor de Betwuelijn te hebben gestemd, op weg zijn naar Schiphol voor een korte vakantie? Waarom maken airmiles sparende automobilisten zich ineens zo druk om zo'n lullig stuk beton met wat olieresten?

Waarom roept minister Wijers in de krant dat met het afzinken van het vat voor hem het moment gekomen was zich de vraag te stellen hoe het zijn kinderen uit te leggen? Waarom ben ik zo benieuwd hoe hij aan zijn kroost de vijfde Schipholbaan en de low-budget Betuwelijn heeft uitgelegd?

Waarom mocht ik vorig jaar van Greenpeace niet naar Noorwegen, terwijl de Brent Spar daar nu wel heen mag? Waarom mocht ik vorig jaar van Greenpeace niet naar Noorwegen, maar mag ik ondanks de proefjes van Chirac wel gewoon naar Frankrijk? Waarom mocht ik vorig jaar van Greenpeace niet naar Noorwegen, maar mag ik ondanks Major en Heseltine wel naar Engeland?

Waarom is Greenpeace zo blij, terwijl Schiphol gewoon uitbreidt en walvissen een beetje uit de mode dreigen te raken?

Waarom geloven veel mensen Shell wanneer die in pagina grote advertenties beweren dat dumpen de beste oplossing is? Waarom weet bijna niemand dat de bergers van Smit voor negen miljoen pond de hele handel veilig aan land kunnen brengen?

Heeft Shell nu wel of niet bureau Burston Marsteller ingehuurd, dat een rijke ervaring heeft met het oppoetsen van slechte imago's zoals die van Esso, Pinochet, Union Carbide en Candadese houtkappers?

Alleen het antwoord op de laatste vraag weet ik echt niet en de rest weet u net zo goed als ik.

Re:ageer