Wetenschap - 5 oktober 1995

Van Trijpp

Van Trijpp

Brussel vindt dat marktonderzoek aan strengere privacy-regelgeving onderhevig gemaakt moet worden. Is de Europese organisatie voor marktonderzoek, Esomar, daar terecht bezorgd om?

Wij hanteren bij ons onderzoek altijd als code dat wij informatie niet koppelen zonder dat de respondenten dat weten. Met behulp van de moderne informatietechnologie kun je tegenwoordig bijna alles met alles koppelen. En dat merk je al; kijk maar in je postbus als je net verhuisd bent en een verhuisbericht naar de PTT hebt gestuurd. Ineens krijg je allerlei post en folders, zonder dat je weet hoe de verzenders aan jouw adres zijn gekomen.

Wat een probleem vormt voor marktonderzoekers is dat mensen niet meer weten wat er met hun info gebeurt. Ze zeggen iets tegen de een en krijgen van een derde partij van alles toegestuurd. Je krijgt dan het gevoel het niet meer in de hand te hebben. Dat ligt wat anders bij business to business onderzoek. Daar blijkt vaak dat de respondenten juist willen dat door derden wordt gereageerd, ook al vragen wij altijd of er bezwaar is dat de informatie wordt doorgegeven.

Op de talloze plastic pasjes die nu in omloop zijn, kun je van alles opslaan. Zo kunnen op de airmiles-pasjes alle gedetailleerde aankoopgegevens worden opgeslagen en teruggelezen. De vraag is in hoeverre een bedrijf die informatie weer mag gebruiken naar de individuen toe. Stel je bent jarig en Albert Heijn stuurt je een brief met: u heeft vast deze week bier nodig, daarom krijgt u bij aankoop in ons filiaal het derde krat gratis. Daarmee kunnen bedrijven dus aankoopgedrag gaan sturen. Dat kan de individuele klant natuurlijk voordeeltjes opleveren, maar hij raakt wel zijn anonimiteit kwijt.

Er zijn voordelen, maar ook nadelen. Het is mogelijk om klanten terug te vinden die produkten hebben gekocht waar iets mis mee is. Dat is gunstig. Het is echter ook mogelijk om het consumptie- en aankooppatroon van klanten te achterhalen. Dat kan voor een individu problemen opleveren. Aan de andere kant: als je wordt beschuldigd van iets en je kunt met je pasje aantonen dat je op dat moment bezig was te winkelen...Tsja.

Overigens is het voor ons onderzoek meestal niet interessant om gegevens te koppelen aan individuen. Wij zijn meestal geinteresseerd in bredere relaties."

Re:ageer