Wetenschap - 26 januari 1995

Student, Niek

Student, Niek

Wintersporten doe ik zo vaak mogelijk. Met de Kerst ben ik geweest en vorige week ook; lekker veel zon en dus terrasjes zitten. Er lag veel sneeuw, zo'n halve meter. Dan bots je tenminste niet tegen stenen, zoals met de Kerst toen er 30 centimeter lag. Sinds mijn zesde ben ik al twintig keer op wintersport geweest. In Oostenrijk enzo, je kent het wel: oude boerderijen, gezelligheid troef en eenvoudige pistes.

Vorig jaar ben ik naar Les Arcs in de Franse Alpen geweest; een ski-oord met veel beton en pistes in allerlei moeilijkheidsgraden; echt voor de fanaten die de hele dag skien.

In augustus studeer ik af. Daarvoor ga ik met een andere jongen een afstudeervak doen bij Red Band in Roosendaal. We zullen er wel kogeltjerond vandaan komen. Afijn, het is geen stage, maar een vak, met begeleiding vanuit de LU, en het draait om op praktijkniveau bezig zijn. Er is geen beter laboratorium dan een echt bedrijf. Bijvoorbeeld voor het toetsen van organisatietheorieen, die we in eerdere vakken al gehad hebben.

De overheid heeft bedrijven vanaf 1 januari dit jaar verplicht aan kwaliteitsbewaking te werken. Ze kunnen zich op dit punt ten opzichte van elkaar onderscheiden naar de consument.

Denk maar aan de Brinta-affaire. Ik weet niet of de consument dergelijke affaires lang bijblijven. Maar ouders van kleine kinderen zullen toch geen salmonella in de Brinta willen. Wist je dat Brinta toen zo'n zes maanden van de markt is geweest? Ik zag laatst weer een TV-spotje om Brinta opnieuw te positioneren. Het imago heeft een flinke opdoffer gehad.

Net als bij Omo Power. Juist ten tijde van de affaire liep ik stage bij Unilever in Vlaardingen. Ze liepen daar goed gefrustreerd rond en uiteindelijk mocht niemand nog met de pers praten. Overigens heb ik Omo Power geprobeerd en het beviel goed. De fout was vooral dat ze bij de marketing niet vermeldden dat het vooral tot 40 graden Celcius een goed produkt is. Ik ben het met professor Terpstra van Huishoudstudies eens dat in zo'n groot bedrijf de communicatie moeizaam is; dat de marketingafdeling te ver af staat van de onderzoekers in het bedrijf en andere belangen dient.

Re:ageer