Wetenschap - 9 maart 1995

Student, Caroline

Student, Caroline

Door de tempobeurs en de verouderde regeltjes van de Landbouwuniversiteit zit ik in de klem. Want ik kom zes studiepunten tekort voor mijn proppen - statistiek en micro-economie - en daarom mag ik geen doctoraalvakken doen en moet wachten tot het derde trimester om examen te kunnen doen. Maar als ik nu doctoraalvakken haal, heb ik tenminste genoeg studiepunten om niet met de tempobeurs te maken te krijgen.

Vorige week vrijdag kreeg ik van de examencommissie te horen dat ze examens in doctoraalvakken niet toestaan. Dhr Leen van de examencommissie zei meisje, je bent hier niet op je plek. Hij kent me niet eens; alle andere proppenvakken heb ik in een keer gehaald. En ik heb nog een cursus Statistiek gedaan bij Dijs Bakels. Ik zet door, zoals ik dat eerder gedaan heb.

Maar het lukt me wel, zoals het me gelukt is na de Mavo - het advies was dat ik net MavoLBO aan zou kunnen - mijn doel, een universitaire studie, te halen. Dan denk je in het ultieme, meest fantastische onderwijs te komen maar dat viel tegen.

Een goede uitzondering is Louise Fresco, professor bij Agronomie. Dat is zo'n lieve vrouw, er zouden veel meer docenten zoals zij moeten zijn. Ze voelt goed aan, wat ik doormaak omdat zij dezelfde weerstand ondervond. Zij switchte ooit van Sociologie naar Tropische plantenteelt. Dat werd haar niet in dank afgenomen en ze wordt nog steeds tegengewerkt. Ze moest laatst naar een andere kamer omdat ze een meter te veel oppervlak had volgens haar collega's. Ze is trouwens wetenschappelijk heel goed.

Ik doe ook een vak bij haar en dan doet ze alle moeite om mij erdoor te slepen. Bovendien heeft ze me al in geschreven voor veldonderzoek in Spanje. Ik ben al eens in de tropen geweest; naar mijn vriend in Honduras. Dat heeft me zeer aangegrepen en ik wil snel weer gaan. Kan ik de verantwoordelijkheid aan, ben ik creatief en zelfstandig genoeg? Ik wil in de praktijk de ontwikkelingssamenwerking leren. Het gevaar van studeren is toch dat je een beeld meekrijgt en meedraagt zonder het in wisselwerking met de praktijk te vormen. Bovendien wil ik zoveel mogelijk buiten mijn vakgebied kennis opdoen. Ik wil niet alweer een socioloog zijn die alleen met de vakgenoten optrekt.

Re:ageer