Wetenschap - 5 november 1998

Smaakonderzoek

Smaakonderzoek

Smaakonderzoek
Het Centrum voor Smaakonderzoek gaat zijn werkwijze veranderen, meldt het weekblad Boerderij. Smaak wordt namelijk niet alleen bepaald door tong en neus, maar ook door stemming. Voortaan worden producten getest door mensen die voor het proeven eerst een uur lang informatie over het product te horen en te zien krijgen. Als je je proefpersonen zo nadrukkelijk beinvloedt, kun je dan nog betrouwbaar testen?
Dat hangt ervan af wat je precies wilt weten. Bij smaak telt niet alleen de waarneming op zich, maar ook of een product past bij je levensstijl. De rol van niet-sensorische factoren in sensorisch onderzoek krijgt daarom steeds meer aandacht. Mensen laten zich altijd beinvloeden door de informatie die ze om het product heen krijgen
Als je alleen kijkt naar de smaak die mensen waarnemen, hoe zoet of hoe zuur iets is, dan probeer je mensen te isoleren. Daarvoor hebben we op de LUW speciale locaties, waar je producten ongestoord en liefst geurvrij kunt aanbieden
Zelf ben ik gepromoveerd op smaakmengsels. Ik heb gekeken hoe de ene smaak de andere beinvloedt. Bijvoorbeeld bij yoghurt. Doe je suiker bij yoghurt, dan wordt de yoghurt een stuk minder zuur. Maar doe je yoghurt bij suiker, dan wordt die suiker niet navenant minder zoet. Er is dus een asymmetrische intensiteit: de zuurintensiteit gaat sterker omlaag dan de zoetintensiteit
Wil je informatie hebben over hoe je een product in de markt kunt zetten, dan telt niet alleen het product, maar ook de verpakking, de uitstraling, de milieuvriendelijkheid. Je kunt dan het product eerst zonder informatie aanbieden en daarna met: dit bier is Heineken, dat is Grolsch. Dan kun je grote verschillen krijgen met het blind proeven. Want een Grolschdrinker is heel iemand anders dan een Heinekendrinker
Zulk onderzoek heb ik ook bij yoghurt gedaan. Eerst hebben we de yoghurt blind laten proeven, daarna hebben we een oordeel gevraagd over de verpakking. En dan merk je dat door een positief beeld van een merk het oordeel van mensen over de smaak verschuift
Hoe meer je wilt weten over de markt, hoe meer je onderzoekt in een rare setting. Je wilt bijvoorbeeld zoveel mogelijk aansluiten bij een winkelsetting, dus je doet je onderzoek in een nagebootste winkel. Zo probeer je aan te sluiten bij de reele leefsituatie. Daarom denk ik dat het aanbieden van een papiertje met informatie over een product niet werkt, want zo krijgt de consument zijn informatie niet binnen. Die krijgt informatie via tv, kranten en tijdschriften. Het effect van een advertentie meet je bijvoorbeeld door proefpersonen in een wachtkamer fake-tijdschriften te laten lezen. Dan meet je hoe lang mensen naar de pagina met de advertentie kijken en naar welk deel van de advertentie ze kijken

Re:ageer