Wetenschap - 12 februari 1998

Nieuws Voorpagina

Nieuws Voorpagina

Nieuws Voorpagina
Ingeblikte docent werkt

Het inbouwen van studeeraanwijzingen, vragen en voorbeelden in elektronisch en schriftelijk zelfstudiemateriaal zorgt voor betere studieresultaten. Dat concludeert onderwijstechnoloog Rob Martens, die 13 februari promoveert bij de Open Universiteit op de ingeblikte docent. Martens vond in zijn onderzoek dat studenten met zelfstudie soms betere resultaten boeken dan wanneer ze hoorcolleges volgen. Leren achter een beeldscherm valt best mee. Er wordt vaak gezegd dat studenten dat niet lang volhouden, maar dat blijkt niet uit mijn onderzoek.
Martens deed onder andere een proef bij de universiteit van Gent waarbij een groep studenten het klassieke college Statistiek kreeg en de andere groep zelfstudie deed met behulp van een computerprogramma. De zelfstudeerders scoorden beter dan de studenten die het college volgden. Het was zelfs zo dat studenten die het college volgden zich benadeeld voelden en eisten dat ook zij het zelfststudiemateriaal kregen.
Martens vindt dat bij het ontwikkelen van computer-ondersteund onderwijs vaak te weinig aandacht wordt besteed aan het inbouwen van begeleiding. Uit mijn onderzoek blijkt dat alle studenten die begeleidingscomponenten waarderen en ook nodig hebben om effectief te studeren. (KVe)
Inbraak in landbouwkundig museum
Het afgelopen weekend is er ingebroken in het Museum Historische Landbouwtechniek aan de Droevendaalsesteeg. De inbrekers toonden slechts interesse in goederen die snel zijn om te zetten in contant geld en namen twee televisies, een videorecorder, twee bankpassen en achthonderd gulden mee. De totale waarde van de goederen bedraagt 8.500 gulden. Bestuur en beheerder van het museum zijn blij dat de boeven de honderdvijftig jaar oude miniatuurlandbouwmodellen hebben laten staan en de vitrines ongemoeid hebben gelaten. (WRe)

Re:ageer