Wetenschap - 11 september 1996

Literatuuronderzoek en schriftelijk rapporteren

Literatuuronderzoek en schriftelijk rapporteren

Literatuuronderzoek en schriftelijk rapporteren
Het Vak
  • P050-207
  • Aantal respondenten: dertig
  • Attentiewaarde overschreden voor schriftelijk studiemateriaal
  • Algemene waardering 3,1 op een schaal van 1 tot 5
  • Docent: dr Harrie Lamers
    Literatuuronderzoek en schriftelijk rapporteren is verplicht voor studenten Levensmiddelentechnologie. Dr Harrie Lamers van de vakgroep Voorlichtingskunde verzorgt een speciale versie van het vak voor levensmiddelentechnologen, samen met de vakgroep Levensmiddelentechnologie
    Is het niet vreemd dat bij een vak over schriftelijk rapporteren wordt geklaagd over onduidelijke studiemateriaal? Ik heb de resultaten van de evaluatie niet gezien, dus eerlijk gezegd heb ik er nog niet over nagedacht. Waarschijnlijk is de evaluatie bij Levensmiddelentechnologie aangekomen, zegt Lamers. Ik kan me voorstellen dat studenten het studiemateriaal niet duidelijk vinden omdat ze niet gewend zijn om onderwijs in toegepaste taalkunde te krijgen. De teksten zijn heel anders dan bij de biologische of chemische vakken die studenten gewend zijn. Ik heb het idee dat studenten het vak in het begin een beetje plichtmatig doen. Pas achteraf zien ze in dat het vak toch erg nuttig is. Als ze eenmaal zelf tegen problemen zijn opgelopen bij het maken van een verslag of artikel, komen ze naar me toe om te zeggen dat ze nu wel snappen wat ik bedoelde tijdens de colleges. Misschien zou het beter zijn om de studenten eerst eens te laten knoeien met een verslag, om daarna colleges te geven over hoe het wel moet. Maar daar is geen tijd voor. Ik heb maar acht college-uren ter beschikking.
    Bijna elke afgestudeerde wordt later een papierproducent. Of je nu onderzoeker, beleidsmedewerker of iets daartussenin wordt, je output bestaat altijd uit velletjes papier. Het leren van technieken voor het schrijven van artikelen is daarom heel belangrijk voor een universitaire opleiding. Uit enquetes van de Koninklijke Landbouwkundige Vereniging blijkt altijd dat sociale en communicatieve vaardigheden de zwakke punten zijn van afgestudeerden. Eigenlijk moet je dat soort vaardigheden leren door ze te oefenen. Maar voor het intrainen van die vaardigheden ontbreekt de tijd.
    De vakken in deze rubriek zijn geevalueerd door studenten middels de zogenaamde Muggen-enquete. Studenten kunnen daarin hun oordeel geven over vijftien punten betreffende het vak. Indien meer dan 45 procent van de studenten een punt negatief beoordeelt, is de attentiewaarde overschreden. Indien tussen de 40 en 45 procent van de studenten een punt negatief beoordeelt, is het een aandachtspunt. De meest betrokken roc is verplicht bij twee of meer overschreden attentiewaarden een gesprek te hebben met de docent

  • Re:ageer