Wetenschap - 10 oktober 1996

Inleiding Hydrologie B

Inleiding Hydrologie B

Het Vak

  • K150-002
  • Verplicht voor propedeuse L50 en beperkte keuze voor doctoraal T32A
  • Drie studiepunten
  • Docenten: dr ir R.W.R. Koopmans en ir P.M.M. Warmerdam

    Het is een ontzettend moeilijk vak, een echt struikelvak. Andere studenten vinden het te halen. Slechts een op de drie studenten haalt het in een keer, sommigen doen er acht keer over.

    De theorie wordt uitgelegd tijdens het hoorcollege en de opgaven worden uitgelegd tijdens een vragenuur. Het is niet duidelijk wat je moet voorbereiden. Zo nu en dan zegt de docent dit, als je het vraagt.

    Tips: Goed bijhouden, alle opgaven maken, ook al denk je dat je ze wel kent. Vraag op het vragenuur de uitleg van de opgaven nadat je ze geprobeerd hebt. Leer de formules, je krijgt geen formularium.

    Docent Koopmans kan zich voorstellen dat sommige studenten moeite hebben met het vak. Ik denk dat het ligt aan de voorkennis en voorbereiding van studenten. Hydrologie is toegepaste natuurkunde, waar ook veel wiskunde bij komt kijken. Het is vaak de eerste keer dat ze de wiskunde en natuurkunde echt moeten toepassen. Ze leren bij die andere vakken trucs om sommen op te lossen, maar als er nu opeens een h in een vergelijking staat in plaats van een gebruikelijke y, dan weten ze het al niet meer. Ze beklagen zich ook over de formules die ze moeten leren. Ik vind inderdaad dat ze een paar basisprincipes moeten kennen en die staan keurig in een kadertje bij elkaar."

    Bij Hydrologie A, dat is voor een groot deel hetzelfde vak, staat in het gidsje dat ik geen sommen uitleg. Daar heb ik nota bene een apart vragenuurtje voor! De student die dat gezegd heeft, kwam daar blijkbaar niet. Het is weliswaar facultatief, maar ik behandel de sommen dus wel.

    Ik heb de afgelopen jaren wel vaker gemerkt dat studenten precies willen weten wat ze wel en niet moeten kennen en lezen. Ze willen steeds meer bij de hand genomen worden, terwijl ik zeg dat ze met een academische studie zijn begonnen. Ik verwacht dus een beetje eigen initiatief van ze. Ik vrees de tijd dat we het vak in zes weken moeten verzorgen. Dan is er nog minder tijd voor studenten om eens achterover te zitten en na te denken: wat heb ik nu gelezen en wat betekent dat nu?"

    De vakken in deze rubriek staan beschreven in het boekje De juiste WEG van de WSO en de Activiteitenvereniging voor eerstejaars. De evaluaties zijn gebaseerd op vragenlijsten die in het voorjaar 1996 zijn ingevuld door eerstejaars (eerste en tweede trimester) en tweedejaars (derde trimestervakken). De enqueteresultaten zijn verwerkt door de gidsredactie.

  • Re:ageer